לתרומות לחץ כאן

מעביד שמבקש מהעובד שיכין אוכל לעובדים

שאלה:

שלום. ראובן השכיר את עצמו בסתם לשוחט אחד כאשר הלה אמר לו ״בוא תיסע אתי לשחיטה״. כל מה שראובן סגר עם השוחט (המעביד שלו) זה תשלום. אחרי זמן השוחט הנ״ל התחיל לאמר לראובן שהוא חייב גם להכין אוכל לכל קבוצת משגיחים (שראובן עצמו גם כלול בה). האם במקרא הזה ראובן יכול לסרב להכין להם אוכל היות ולא היה מסכים לזה לכתחילה גם תמורת תשלום או שנאמר שהוא אכן חייב לעשות גם את פעולה הזאת מפאת כך שהשכיר עצמו בסתם (בלי לפרט תנאי עבודה)? המון תודה!

תשובה:

שלום וברכה,

 

פועל שנשכר למשחטה ולא הותנה על פעולה מסוימת, יכול המעביד לתת לו כל פעולה שנדרשת לעשות במשחטה. ולכן זכותו של המעביד לדרוש שיכין אוכל עבור העובדים. אמנם לא יוכל המעביד לחייב אותו בעבודות שלא מתאימות למעמדו של העובד – ניקיון וכדומה.

 

מאידך אם הפועל מסרב לעבודות מסוג כזה, יכול להפסיק את עבדותו ולדרוש שכר עבור השעות שעבד בפועל – וכדין פועל שיכול לחזור בו באמצע היום.

 

בהצלחה.

 

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן שלה סעיף א מבואר שאם נשכר למלאכה מסוימת ובאמצע היום הושלמה המלאכה יכול המעביד לתת לו מלאכה אחרת שלא כבידה הימנה. "השוכר את הפועל למלאכה ידועה ונשלמה בחצי היום אם יש לו מלאכה כמותה או קלה ממנה עושה ואם אין לו נותן לו שכרו כפועל בטל" ולפ"ז כ"ש שאם לא הותנה על פעולה מסוימת, שיוכל המעביד לתת לו כל סוגי העבודות שירצה. אבל עבודות בזויות לא יוכל לתת, כדין מלאכה כבידה שהוזכר בשו"ע.

 

פועל יכול לחזור בחצי היום – שו"ע סימן שלג סעיף ג. "התחיל הפועל במלאכה וחזר בו בחצי היום — חוזר. ואפילו קבל כבר דמי שכירותו ואין בידו לשלם לבעל הבית — יכול לחזור בו והמעות חוב עליו שנאמר "כי לי בני ישראל עבדים", ולא עבדים לעבדים".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל