לתרומות לחץ כאן

מוכר שהתאחר במכירת הדירה האם חייב הפרת יסודית

שאלה:

שלום הרב קניתי דירה, והמוכר עשה הפרה יסודית של ההסכם, הכולל עיכוב מסמכים של מכתב הכוונות וכן אח"כ עיכב את שאר המסמכים למשכנתא עבורי שממילא הביא גם לעיכוב מסירת הדירה, וכן הפר המוכר עוד כמה דברים בחוזה כגון שהתחייב בחוזה כמה פעמים על מערכות הדירה שיהיו תקינות ומערכת החשמל של חצי מהדירה לא היה תקין וכן מערכת המים חלקה לא הייתה תקינה ועוד המון ליקויים, ועיכבתי חלק מהתשלום עד שהוא יתקן והוא לא רצה לתקן, וכך עיכב את המסירה כמה חודשים. וכתוב בחוזה על כל הנ"ל שכל אחד מהם יהוה הפרה יסודית. ועל כן אני שואלת האם הוא חייב לשלם לי את הפיצוי המוסכם בחוזה בגין הפרה יסודית שזה 10%, וכן עוד שישלם לי פיצוי מוסכם נוסף בחוזה 150 ש"ח ליום בגין כל יום עיכוב. אשמח לקבל תשובה במייל בברכה ותודה לרב

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית כל צריך כדי לקבוע האם יש כאן הפרה יסודית, יש לשמוע את הצדדים.

אם אכן יש כאן הפרה יסודית, אני חושב שישנה טעות בשאלה, לא שייך לדרוש פיצוי מוסכם בהפרה יסודית אם העסקה הסתיימה. קנס בגין הפרה יסודית מחייבים רק במקרה שהעסקה בוטלה ולא מומשה – הצד שאשם בביטול חייב קנס. ויש משמעות לקנס אם החוזה נכתב כדין.

אם לא הופר ההסכם והקונה דורש תשלום עבור כל יום איחור, אכן החוזה מחייב. ויש לבדוק את נוסח החוזה האם נכתב כדין, ואם כן חייב המוכר לשלם עבור כל יום עיכוב.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה בקובץ הישר והטוב כרך כו מאמר שעוסק בפיצוי מוסכם ובכל סוגי הפיצויים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל