לתרומות לחץ כאן

פועל שבוטל מתפקידו ובסוף קיבל הצעה חלופית

שאלה:

שלום. השאלה היא ככך: שמעון הבטיח לראובן שיתן לא שתי עבודות: אחת היא עבודה פיזית ועבודה שניה היא בכך שראובן ילמד בכולל ויקבל משכורת. בשעת הצעה הנ"ל ראובן עבד בשני מקומות בחצי משרה : אצל נוכרים (שהיו שם איזה בעיות עם צניעות של פקידות של החברה) ובמקביל הוא עבד בקהילה יהודית. בסופו של דבר הוא הסכים הוא ויתר על שתי עבודות ראשונות וכשהגיע למי שהבטיח לא שני עבודות שניות – שמעון אמר מוכן לסדר לו לימוד בכולל (עם משכורת) אבל את העבודה שהבטיח לו בתחילה כבר איננה. ראובן סירב לאופציה הזאת והצליח להתקבל לאחת מהעבודות ראשונות שוב ועכשיו במשרה מלאה. אבל בסך הכל יצא לו מינוס חמש מאות ש"ח. אמנם כתוצאה מהתקבלותו הציעו לו עוד עבודה ובסופו של דבר יצא לו להרוויח אפילו יותר מאשר הוא היה מרוויח לפני כל הסיפור. אז השאלה היא: האם שמעון חייב לשלם משהו לראובן או שהוא פטור ורציתי גם לברר האם מותר לראובן להרגיש תרעומת כלפי שמעון. המון תודה!

תשובה:

שלום וברכה,

מדבריך אני מבין שבפועל העובד לא ניזוק מביטול העבודה, והעובד מצא עבודה חלופית. והכלל בזה שבעל הבית ששכר פועל וביטלו, והפועל מצא עבודה חלופית אין חיוב תשלומים לפועל, כיון שבפועל לא יצא מופסד והרווח הגיע לו ממקום אחר. ורק אם ישב בביתו ולא עבד יש מקרים שחייב בעל הבית.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן שלג, ב

במה דברים אמורים שאין להם עליו אלא תרעומות בשלא הלכו דוקא בשלא היו יכולים להשכיר עצמם אמש כששכרם ב"ה זה אבל אם היו נשכרים אמש ועכשיו אינם נשכרים כלל ה"ז כדבר האבוד להם ונותן להם שכרם כפועל בטל ואם נשכרים בפחות משלם הפחת ואם הלכו, ודוקא שהלכו עצמם אבל לא שלוחם (המגיד פ"ט בשמם) , אע"פ שלא היו מוצאים להשכיר עצמם אמש נותן להם שכרם כפועל בטל והוא שעכשיו אינם נשכרים כלל אבל אם מוצאים מי ששכירם בשכירותו אין להם אלא תרעומת (וי"א דאפילו לא מצא רק מלאכה כבדה מזו רק שרוצים להוסיף בשכרן צריכין להשכיר עצמן במקום אחר (מרדכי פרק האומנין) ויש חולקין (ב"י בשם תלמידי רשב"א)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל