לתרומות לחץ כאן

המדבר לשון הרע זכויותיו עוברות לזה שדיבר עליו

שאלה:

שלום לרבנים החשובים. תודה ענקית על האתר הנפלא. כל פעם מתפעל מחדש מסבלנות הרבנים שעושים את עבודת הקודש שלא ע"מ לקבל פרס וגם בשאלות שלא תמיד נוגעות להלכה ובייעוץ וכו' מה קורה כשראובן מדבר לשה"ר על שמעון וקיבל ממנו את עוונותיו. א) האם זה בכל מקרה? כלומר גם אדם שנכשל חד-פעמי? ב) האם כל מצוותיו עוברות לשמעון וכל עברות שמעון עוברות אליו או שזה באופן יחסי לחומרת הענין אותו סיפר ומידת הבזיון וכו' ג) כשראובן שב בתשובה על הלשה"ר, הוא יקבל חזרה את זכויותיו? ומה קורה עם העוונות של שמעון שהוא קיבל? חוזרות לשמעון? או שהוא יצטרך לשוב גם עליהם? (ואין לו מושג מה הן) או שהן מתכפרות לשניהם גם יחד עם תשובת הלשה"ר בעלמא?

תשובה:

שלום וברכה

לא ידוע לי חילוק בין מעידה חד פעמית לבעל לשון הרע בענין זה, בס' דרך שיחה עמ' תריז נשאל הגר"ח קנייבסקי האם תשובה מחזירה את המצוות והשיב שודאי מסתבר שהכל שב כבתחילה על ידי התשובה, וכ"כ באז נדברו חי"ד סי' סט. עצם ענין מחודש זה הובא בחובת הלבבות שער הכניעה פרק ז.

מקורות:

ספר חובות הלבבות שער ו – שער הכניעה פרק ז
אמר איוב: אם כסיתי כאדם פשעי. ואם מה שספרו עליו שקר, יאמר למספר: אחי, אין מן התימה מה שהצילני הבורא מעשות מה שתלית בי אצל רוב הטובות, אשר גמלני, אך התימה סתרו עלי במה שהוא יותר מגונה וגדול מאד ממה שספרת עלי. הרף, אחי, וחמל על זכיותיך, שלא תאבדנה ממך ולא תרגיש, כי כבר נאמר על אחד מן החסידים, שזכרו אותו לרעה, וכיון שהגיעו הדבר, שלח למדבר בו כלי מלא מזמרת ארצו, וכתב אליו: הגיעני, ששלחת לי מנחה מזכיותיך, וגמלתיך בזה. ואמר אחד מן החסידים: הרבה בני אדם יבואו ליום החשבון, וכשמראים להם מעשיהם, ימצאו בספר זכיותם זכיות, שלא עשו אותם, ויאמרו: לא עשינו אותם. ויאמר להם: עשה אותם אשר דבר בכם וספר בגנותכם. וכן כשיחסר מספר זכיות המספרים בגנותם, יבקשו אותם בעת ההיא, ויאמר להם: אבדו מכם בעת שדברתם בפלוני ופלוני. וכן יש מהם גם כן שימצאו בספר חובותם חובות שלא עשו, וכשאומרים: לא עשינום, יאמר להם: נוספו עליכם בעבור פלוני ופלוני שדברתם בם, כמו שנאמר: והשב לשכנינו שבעתים אל חיקם חרפתם אשר חרפוך ה'.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שלום,
    אני זוכר שראיתי בספר אחת שאלתי של הרב זילברשטיין שליט"א, בענין אדם אחד שביקש מחילה מחבירו על לשון הרע, וחבירו הסכים, אבל אמר שלא רוצה לוותר על הזכיות…
    והביא הרב מתשובת חת"ם סופר, ושהרב קנייבסקי זצ"ל אמר שעל ידי שיוותר, הזכות יהיה יותר גדול מהזכיות שקיבל.

    אינני זוכר כל הפרטים במדויק.

    כל טוב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל