לתרומות לחץ כאן

אמירת קרבנות לפני ברכות התורה / קדושת בית הכנסת

שאלה:

שלום כבוד הרב, רציתי לשאול מס' שאלות הנוגעות לתפילה: 1. אחת המתפללות במנין שלי אומרת את ברכות התורה שלא בתחילת התפילה. היא אומרת קודם תהילים, ברכות השחר קורבנות וכיוצב. ידוע לי שיש ענין לברך קודם ברכות התורה עקב הענין של "לא ברכו בתורה תחילה". האם זה נוגע רק לגברים או שגם נשים צריכות להגיד את ברכות התורה קודם. 2. בית הכנסת הוא מקום קדוש , בית ה', שיש לדעתי לכבד אותו עד כמה שאפשר. (לא לדבר, לשמור על ניקיון וכיוצב). אחד המתפללים המבוגרים חלה בשושנה. הוא צריך למרוח על הרגל איזו משחה ואין מי שיעשה לו את זה. על כן הוא ביקש ממתפלל אחר שבסוף התפילה יכנסו לעזרת נשים ושם ימרח לו. עלי לציין שעזרת הנשים מופרדת רק במחיצה מעזרת הגברים ובעצם מדובר בחלל אחד. האם מותר לעשות דבר כזה בעזרת הנשים??? אם אסור האם להגיד משהו?? ממש לא נעים לי להעיר על כך אך הזדעזעתי מהענין. תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

1. לכתחילה אין לומר פסוקים אלו לפני ברכות התורה, גם כאשר זה נאמר כחלק מסדר התפילה [ראה שו”ע סי’ מו סעי’ ט], ואין הבדל בענין זה בין גברים לנשים, תמהני למה היא משנה מהסדר הקבוע בסידורים.

2. אני חושב שהם נוהגים נכון. מריחת משחה אינה מעשה של בזיון, אמנם זה מעשה של חולין, אבל קדושת עזרת נשים פחותה משאר בית הכנסת, ומדובר כנראה ממש בשעת הדחק שאין לו מי שיעשה זאת בביתו ולא נעים לו להטריח את אותו אדם, אם עושים זאת בצד ובצורה מכובדת, מה אפשר לעשות… 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ממש תודה רבה על התשובה המהירה.
    אנחנו מתפללות יחד במנין נץ. היא כנראה קצת מפחדת ללכת לבד בחושך ולכן אותה אשה אומרת בביתה מוקדם מאד בבוקר תהילים, קרבנות וכו וכשמגיעה לבית הכנסת אומרת ברכות השחר כדי שיגידו לה אמן ביחד עם כל שאר הנשים (כולנו אומרות זו לזו ברכות השחר והשאר עונות אמן. ולבסוף אומרת ברכות התורה וגם על זה אנו עונות לה אמן. אמרתי לה שהסדר אינו נכון אך היא טוענת שבעלה פסק לה שזה בסדר.
    אני מאד מודה לכבוד הרב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל