לתרומות לחץ כאן

ויכוח על בנייה בין שכנים – מי נקרא הנתבע

שאלה:

שלום רב ברצוני לברר על המעמד ההגדרתי של החצרות הפרטיים בבניינים משותפים, האם הם נחשבים כשטח פרטי של בעל החצר כפי שרשום בטאבו, או שרק השימושים בחצר שייכים לו, אבל כל החלל לגובה מהחצר והלאה נחשב כחצר השותפים השייך לכל השכנים. כמו כן, במידה ומתעורר ויכוח אם השכן למעלה יכול לבנות מעל חלל החצר, מי נחשב התובע ומי הנתבע, האם זה שמעוניין לבנות 'תובע' את בעל החצר להסכים לו, או שבעל החצר 'תובע' את העליון שאין לו זכות לבנות. יישר כח

תשובה:

שלום וברכה,

בהלכה מוזכר שאם קונה בית קנה עד לעומק התהום, ועד לרקיע השמים. בבית משותף אם קונה בית עם חצר פרטית, אין לו עומק וגובה אלא קונה כנגד ביתו בלבד. והעומק מתחת לביתו והגובה שמעל ביתו הרי זה רכוש משותף ולא של בעל החצר. ולכן אם סוגר את הגובה שלו, לא יכול לעכב על אחרים שלא יבנו על גביו.

כאשר אתה רוצה לבנות בגובה הקומה שלך ושהכן שלך מעכב, השכן התושב ואתה הנתבע, ובידך להחליט את מקום הדיון.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה קובץ הישר והטוב ח"ד עמוד נ בשם הגר"י סילמן שליט"א שכתב שאם הבונה בונה בשטח הפרטי שלו והשכנים מעכבים, הם נקראים התובעים והוא הנתבע. ואם רוצה לבנות בשטח המשותף בטענה שמגיע לו הזכות לבנות, והם מעכבים עליו, הוא התובע והם הנתבעים. במקרה שלך שאתה רוצה לבנות בגובה שלך, והוא מעכב עליך לבנות בגובה שלך, הוא נקרא תובע ואתה נתבע.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ברצוני לברר: א) מה המקור שבבית משותף אין לו עומק וגובה [בטאבו המקום רשום על שמו בלבד, ומניין לחלק].
    ב) איך בעקבות דברי הרב סילמן עולה שאני הוא הנתבע, הרי אני זה שמעוניין לבנות בשטח המשותף. ועוד שהבנייה היא במפלס שמתחתי [להגיע אלי. ומעל מפלס השכן] ולא בצמוד אלי.

  2. א. הרישום בטאבו זה על החצר. מצד החוק וההלכה לא יוכל בעל החצר לבנות בחצרו מעבר לקומה שלו. ולא לחפור שם. וזה ראיה מספקת שמוכיחה שאין לו עומק וגובה.
    ב. להבנתי אתה רוצה לבנות בגובה שלך, ואתה לא בא להוציא מהשכנים את השטח המשותף, אלא לקבל כנגד השטח שלך, ולכן אתה לא נחשב התובע, אלא השכן שמתנגד לך. אבל אם אתה בונה בתוך המחלל של השכן, הרי אתה בא להפקיע ממנו את בעלותו בחלל של הגובה שלו, והרי אתה התובע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל