לתרומות לחץ כאן

תענית שובבי"ם – המשך

שאלה:

שלום ותזכו לברכה! 1. אדם הגומר בדעתו לעשות תיקון שובבי"ם של ארבעים יום רצופים, ומפחד שמא יום אחד ישכח ולא יקבל על עצמו תענית בזמן המנחה, באיזה נוסח יוכל לקבל עליו במנחה של שבת שלפניהם את כל הארבעים יום בקבלה אחת? כלומר, האם עליו לומר במפורש "40 יום מעלות השחר עד צאת הכוכבים" או שיכול לומר שמקבל עליו תענית "כתיקון שובבים"? 2. קיים נוסח קבלת תענית על תנאי המופיע בסידורים בשם החיד"א, וזכורני שיש החולקים אם נוסח כזה נחשב כתענית גמורה. כעת, במידה ואדם מקבל עליו 40 יום רצופים כאלה כאשר התנאי הוא שאם ירצה להפסיק את התעניות הרצופים יאמר את המזמור באחד הימים(שהוא מתענה בהם) ואז יוכל שלא להתענות בימים שאחריו, האם גם כאן הדבר נחשב כתענית על תנאי? שהרי גם ככה לכתחילה עליו לקבל כל יום במנחה שלפניו ורק עושה את התנאי שמא ישכח. 3. כאשר אדם נודר בשעת תפילה לא בצורה של תנאי("אם תענני אתן כך וכך לעניים") אלא למשל נודר ואז מבקש בקשתו("רבונו של עולם אתן כך וכך לעניים כמצותך…יהי רצון מלפניך" למשל) האם תפילה כזאת קרובה פחות להתקבל מאשר נדר על תנאי? לכאורה מדובר בדרך יותר מכובדת לבקש בקשתו(שאינו מתנה תנאים במפורש אע"פ שהדבר מרומז בתפילתו) אבל מצד שני הרי דרך העולם מאז ומתמיד(כמו בתפילת יעקב ותפילת חנה ונדר יפתח ואולי גם בתפילת יונה) היא לנדור כך. תזכו למצוות!

תשובה:

שלום וברכה

כאמור בתשובתי הקודמת יש לך טעות בהבנת ענין התעניות, התיקון הוא פ"ד תעניות, רק שעושים אותם בארבעים יום, ואיך אפשר לדחוף 84 יום לתוך 40… זה הרי נשמע כמו חלום פרעה שהפרות הרזות בולעות את השמנות… העצה היא להתענות רצופות – יומים רצוף נחשב כמו 27 תעניות, ואם עושים פעמיים כאלו בתוך ה40 יום כבר מגיעים למנין הדרוש. אמנם כאמור למעשה התעניות האלו רק ליחידי סגולה שבדור, ראה הפרטים והרעיון כאן בהרחבה.

כיון שהתעניות חייבות להיות רצופות הסברא נותנת שודאי מועילה קבלה אחת מראש לכל התהליך.

גם כאן זה תענית על תנאי.

אין זו תפילה שפחות מתקבלת, אדרבה הגמרא אומרת שהאומר סלע זה לצדקה על מנת שיחיה בני הרי זה צדיק גמור, משום שודאי כוונתו לתת בלב שלם בלי התנייה, כלומר התנייה היא חסרון, אלא שיהודי גם כשאומר לשון תנאי אינו מתכוין לכך בדרך כלל…

שבת שלום ומבורך.

מקורות:

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ידוע לי שהתיקון(עבור עוון שז"ל) הוא פ"ד תעניות. עם זאת החיד"א כותב שמי שלא מצא כח להתענות פ"ד תעניות או לחילופין לעשות את תעניות ההפסקה המדוברות בתוך 40 היום הללו, אעפ"כ לא ימנע מלצום 40 יום בלבד שהוא תיקון קרי פשוט(עבור מה שפגם בשם ע"ב כלשונו).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל