לתרומות לחץ כאן

חמאת בוטנים

שאלה:

שלום האם חמאת בוטנים שעשויה מ100% בוטנים קלויים צריכה כשרות? תודה ואותה שאלה לגבי שקדים.. תודה

תשובה:

בהחלט חמאת בוטנים וחמאת שקדים צריכות כשרות. קיימות בעיות רבות גם במוצר פשוט כמו חמאת בוטנים או חמאת שקדים.

בעבר הרחוק נהגו לבדוק את רשימת הרכיבים ולפי זה קבעו האם הדבר כשר או לא, אך בימינו אין לנו את הפריבלגיה הזאת, ואין מוצרים שעברו תהליך תעשייתי שאינם זקוקים לכשרות טובה ומהודרת.

לדוגמא בחמאת בוטנים או חמאת שקדים קיימים חששות שונים:

דבר ראשון יש לוודא שהבוטנים נקלו בכלים כשרים שלא הוטרפו על ידי בישול של חומרים אסורים באכילה. בהחלט יתכן שהמפעל לפני שקלה את הבוטנים קלה באותו תנור או באותם כלים מוצר שאסור באכילה. כמו כן גם במקרה ונרשם 100% בוטנים אין זה אומר שלא שימנו את התנור בשומן מהחי. ובכלל החוק מתיר שלא לרשום דברים רבים במקרה והם פחות מ2% ברשימת הרכיבים, ובודאי ששומן שמשנים בהם תנור אינו נכלל ברכיבים. בשימון כלים נעשה מדי פעם שימוש בשומן מהחי מסיבות שונות, ובפרט כיון שיש לו מרקם המתאים יותר לשימון כלים.

אין לנו גם מושג האם הבוטנים או השקדים לא הושרו קודם באיזה חומר כדי שיקבלו טעם או מרקם מסוים, או שהקליה תהיה בצורה טובה יותר. וכמובן שחומר השריה צריכה להיות ממקור כשר.

בהחלט יתכן שגם קלו יחד עם הבוטנים או השקדים חומר נוסף שיתן ארומה במוצר הסופי, וזה בהחלט יכול להיות מוצר לא כשר.

במוצרים שעולים על שולחן מלכים צריך שהבישול והקליה לא יעשו על ידי נוכרי. הגדרת עולה על שולחן מלכים בימינו היא רחבה.

ובארץ ישראל יש צורך בכשרות מהודרת לוודא שהופרשו תרומות ומעשרות וניתנו כדין, וגם במפעל בחו"ל מצוי שהם מייבאים תוצרת חקלאית מישראל. הדברים גם אמורים לגבי איסור ערלה [בשקדים למשל שמקורם בישראל], או שביעית [כיון שבשנת השמיטה קשה לשווק תוצרת אסורה בישראל בגלל דרישות הכשרות, רוב התוצרת מיוצאת בשנה זו לחו"ל]. וכל דבר כזה יש לבדוק אותו היטב.

 

ובכלל יש לדעת שכיום כל מוצר מתועש מורכב צריך כשרות, מכיוון שבמוצר ישנם עשרות רכיבים, שהם עיבוד של חומרי גלם שונים, ובתוכם יכולים להימצא חומרים שהם ממש אסורים באכילה באיסורים חמורים מאוד, אין כמעט שום מוצר שאינו מכיל חומרים המסייעים בעיבוד המוצר, טעמו, מרקמו, שימורו, צבעו, גם כשכתוב ללא חומר משמר וללא צבע מאכל. [לדוגמא ג'לטין שהוא המעמיד ויוצר מרקם, העשוי מעצמות בהמות, ומלבד יצור מצומצם הוא עשוי מבהמות נבילות וטריפות, ויכול להיות שעשוי מחזיר, והוא יכול להמצא בהמון מוצרים תעשיתיים שאין לנו כלל מושג שישנו שם].

שלא לדבר על מערכת קיטור משותפת המשמשת מפעלים רבים יחד, במקומות מסוימים בעולם אותה מערכת קיטור משמשת את כל המפעלים באיזור תעשיה אחד, או אפילו בכל העיר, וברור שחלק מהמפעלים מבשלים מוצרי טריפה, כך שהם מטריפים [לפחות לחלק מהשיטות] את מערכת הקיטור העירונית, ואת כל המפעלים המשתמשים במערכת קיטור זו.

ולכן כל מוצר שמיוצר במפעל מחומרים רבים יש לברר היטב על טיב ההשגחה הניתנת עליו, ועל הרבנים שעומדים בראשות מערכת הכשרות. ואכן כיום ניתן בקלות למצוא את המוצרים הנ"ל בהכשרים מהודרים.

סיפר לי אחד מהרבנים שיש לו מערכת כשרות מפורסמת, שישב בחתונה שהיה באולם שהיו בו אפשרות להזמין אירוע ממספר כשרויות מהודרות שונות, אחד הסועדים שלא הכיר את הרב אישית כאשר הגישו את העוף שאל את המלצר איזה השגחה יש לאולם היום, וכאשר נקב בשמו של הרב [היושב לצידו של הסועד], אמר הסועד שהוא יסתפק רק בתוספות. הרב פנה אליו ואמר לו, אני הרב המכשיר את האירוע, וזה בסדר גמור שהנך מחמיר ולא סומך על הכשרות שלי. רק חשוב שתדע שבמיץ המוגז ששתית יש הרבה יותר בעיות כשרות מאשר בעוף, ואם אתה לא סומך עלי בנוגע לעוף, חשוב שתהיה מודע שהשתיה הרבה יותר בעייתי.

לכן בימינו יש חשיבות רבה מאד לוודא שכל מוצר יהיה עליו סמל של כשרות מהודרת, דבר שלשמחתנו זמין מאד יחסית ברוב המקומות בארצות הברית, ובמקרה הצורך ניתן גם להזמין ברשת מוצרים מהדרין.

וגם במקרה שצריך לשלם מעט יותר, או לוותר על מוצרים אלו או אחרים הדבר ראוי וכדאי, ובכך האנחנו מתקדשים ונזהרים שלא לטמא את גופנו ונשמותינו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל