כתובה לא חתומה ע"י החתן ולא ע"י העדים – האם פסולה?

שאלה:

שאלה לכבוד הרב,,,

זוג חברים בני 60-70 ערכו חופה בביתם לפני כ- 4 שנים בנוכחות רב ו- 2 עדים.
וללא קהל בכלל.

החתן לא חתם על הכתובה.
העדים לא חתמו על הכתובה. ולא ניתן לאתרם.
אין פרטים על הרב שקידש.

אין העתקי כתובה בשום מקום.

הזוג מעולם לא גר יחד, אין יחסיי אישות, ואין להם רכוש משותף כלל.

הזוג מעוניין לנתק כל קשר ולא מוכנים לשוחח אפילו בטלפון.

מחמת גילם המופלג ובהתחשב בנתונים האם ניתן לומר שאינם נשואים ??

מה הדין מבחינת הזוג האם הכתובה פסולה וממילא אינם נשואים ?

החברים מעוניינים לשמור על דיסקרטיות מוחלטת.

אודה לתשובת כב' הרב.

תודה

תשובה:

שלום רב,

לגבי השאלה אם הם נשואים או לא, ודאי שכן. גם אם הכתובה אינה כשרה הנישואין תקפים כמובן. והרי זה נעשה בנוכחות רב ושני עדים אז ברור שהם נשואים.

אגב, יש כאן בעיה שאין עשרה, חופה וברכות עושים בעשרה. ראה שו"ע אבה"ע סי' לד, וסי' סב. אבל גם זה כמובן לא משליך על תוקף הקידושין או כשרות הכתובה.

העובדה שהחתן לא תחום על הכתובה אינה מעלה ואינה מורידה בתוקף הכתובה. ולמעשה גם קיבלו קנין בפני העדים די בכך מעיקר הדין, למרות שהעדים לא חתמו מעולם, משום שסתם קנין לכתיבה עומד והרי זה כאילו שחתמו. ראה שו"ע חו"מ סי' לט. ובכל מקרה, אני מבין שהשאלה היא לא על תוקף הכתובה אלא על תוקף הקידושין, ובזה התשובה היא ברורה לחלוטין.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל