לתרומות לחץ כאן

משפץ דירה שהזיק דוד שמש

שאלה:

הזיזו את דוד השמש שלי בדירה שאני משכיר , לצורך בנייה על הגג ללא רשותי וגרמו למס נזקים בדוד ובקולטים, ניסו לסדר אך ללא הצלחה בינתיים קיבלתי טענות ממוניות משוכרי הדירה , הגעתי לבדוק וראיתי וצילמתי זכוכיות של הקולט מלאות שפך של בטון בהשפרצה וכן זכוכית שבורה צינור יציאת מים שהתעקם ותחתית של הקולט שבורה, במקביל החלק החשמלי של הדוד לא עובד למרות שניסה לתקן ללא רשותי ע"י הקבלן. דרשתי פיצוי לצורך פשרה של מחצית מערך דוד בשווי 2800 לפני מעמ וקיבלתי את הסכמת הבונה. הזמנתי את ההתקנה ופתאום מתקשר הקבלן שטוען שהנזק הוסב אליו והוא רוצה לתקן את הדוד למרות שכבר הזמנתי חדש. ועתה הבונה חוזר בו מהסכמתו לשלם. האם זכותי לתבוע דוד שלם כולל מע"מ לצורך הוכחת קנייה , האם חייב בית דין או ניתן לגשת לערכאות.

תשובה:

שלום וברכה,

אתה שניזוקת משיפוצים של השכן, אתה גובה את חובך מהשכן או מהקבלן – ממי שתרצה. ואם לא הייתה מזמין דוד, יתכן והיה השכן יכול לחזור בו מההסכמה לשלם חדש, ולנסות לתקן. אבל מאחר והוא הסכים שתזמין דוד חדש, והוא ישתתף במחצית ההוצאה, אין לו אפשרות לחזור מהסכמתו, וחייב לשלם לך מחצית מהסכות של הדוד.

מצד הדין מזיק שהזיק דוד אינו חייב לשלם מחיר של דוד חדש, אלא מחיר של דוד משומש – לפי כמות השנים שהשתמש, כך יורד המחיר. במקרה שלכם שהסכמתם להתפשר על מחיר של חצי דוד, הפשרה קיימת.

כל התדיינות צריכה להיות בבית דין דווקא ולא בבית משפט.

בהצלחה. 

מקורות:

כאשר השכן שהזיק מחמת השיפוצים הסכים שתזמין והוא ישתתף, דינו כמוציא הוצאות על פיו, וחייב לשלם את מה שהוציא ואינו יכול לחזור בו. ולכן אם כבר הזמנת דוד בסכמתו – חייב לשלם. ראה שו"ע חו"מ סו"ס יד.

בכל פשרה אם יש כאן מחילה אין צריך קניין, ואם מוסיף בתשלום, צריך קניין – ראה שו"ע סימן יב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל