לתרומות לחץ כאן

הטיית מיחם חשמלי – מוקצה

שאלה:

האם מותר להטות מיחם מים בשבת כדי להשתמש במים שבתחתית המיחם? אשמח להתייחסות לסוגיית מוקצה בנידון. תודה.

תשובה:

שלום וברכה

אסור לטלטל את המיחם בשבת, כיון שיש בו גוף חימום שדינו כאש, ונמצא שהמיחם הוא בסיס לדבר האסור [ואף שיש בתוכו גם מים, אין הוא נחשב כבסיס לדבר האסור והמותר כיון שחשיבותם פחותה ביותר, והכלי בפני עצמו הוא דבר חשוב, ראה ארחות שבת ח”ב עמ’ פט ובמילואים שם סי’ ז]. כמו כן יצויין שזה מסוכן ממש להטות את המיחם כי אם הגוף חימום אינומכוסה במים הוא עשוי להתפוצץ.

ערב טוב

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. יישר כח. ראיתי פוסקים שכותבים כך. אבל לכאורה המיחם הוא לא בסיס. אלא המנורה טפילה לגוף המיחם. וכמו שאומרים שאם מונח על הדלת דבר מוקצה, הדלת לא בסיס כי היא טפילה לבית. וכמו שכתבו הפוסקים שאם יש מוקצה על המדפים הצדדיים של המקרר הוא לא בסיס כי הם טפלים למקרר. בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

  2. שלום רב ויישר כח על התשובות המחכימות
    אפשר להוסיף דברי הילקוט יוסף שבת ב' עמ' תכח', שפסק וז"ל – אף שראוי להחמיר בזה מ"מ המיקל במקום הצורך יש לו על מה שיסמוך. עכ"ל והביא בהערה שכך הורה לו מרן הגרע"י זצ"ל. עיין שם טעמו ונימוקו.

  3. לכבוד הרבנים שליט"א
    האם אין מקום לחלק בין גוף חימום לוהט לגוף שהוא כאש שהוא מוקצה מחמת גופו, לבין גוף חימום שאינו לוהט שאז דינו ככליל שמלאכתו לאיסור גרידא, כפי שראיתי חילוק זה בספרו של הרב אופיר מלכה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל