לתרומות לחץ כאן

תרגום התורה ליונית / שבעים לשון

שאלה:

מה הייתה הבעיה לתרגם את התורה ליונית לתלמי המלך שכתוב שהיה חושך בעולם שלשה ימים והיה יום קשה כיום שנעשית בו עגל והרי כשעברו את הירדן ציווה השם לקחת אבנים ולכתוב עליהם את התורה באר היטב ומבאר רשי לשבעים לשון ואין הבעיה בשינויים שהוצרכו לעשות בגלל תלמי כך משמע במסכת סופרים עין שם וא"כ קשה מאי שנא נ.ב. אני מעונין בתשובה עם מקור

תשובה:

שלום וברכה

כמו הרבה דברים ביהדות הנושא העיקרי הוא המטרה! כלומר תירגום כדי שהתורה תהיה מבוארת ללומדים באר היטב זה בסדר גמור, ומעשים שבכל יום גם בזמנינו שמתרגמים דברים לכל מיני שפות, אבל המטרה של תלמי המלך להפוך את התורה לחכמה יונית ככל החכמות שלא תהיה תורת חיים תורת ה', וזה יום צער גדול.

עוד יש להוסיף:

שבעים פנים לתורה פירושו של דבר שלא דבר יש הרבה מאוד הבטים שונים, וההבנה המושלמת היא כאשר אדם אוצר בתוכו את כל שלל ההבטים של הדבר, ריבוי מקסימלי ביהדות הוא שבעים, שהם שבע פעמים עשר, ואבאר דברי:

נאמר בכתוב “הואיל משה ביאר את התורה הזאת באר היטב”, וכתב רש”י – “באר היטב – בשבעים לשון”. והפלא הוא עצום, ראשית מה צורך יש לבאר לישראל את התורה בשפות שונות, הלא כולם היו דוברי לשון הקודש? שנית, מדוע לבאר בשפות שונות הוא ביאור טוב יותר, לכאורה מדובר בתרגום בלבד?

התשובה על כך היא, שחילופי הלשונות והשפות השונות נובעות משינויי הבנה והבחנה, כל עם יש לו את הראייה שלו וההסתכלות השונה מעט על כל דבר, ולבאר בשבעים לשון פירושו של דבר, שמבינים את כל הניואנסים הדקים של כל דבר ודבר.

משום כך אמרו: “בן שבעים לזקנה”, זקנה אמרו חז”ל “אין זקן אלא מיש קנה חכמה”, כמו כן כאשר אדם נעשה בן שבעים שנה חובה לקום בפניו שנאמר מפני שיבה תקום, ואמרו בגמרא שהסיבה על כך היא משום שהוא מלא בחכמת חיים, “כמה הרפתקי דעדו עליה”, מדוע דוקא בגיל שבעים? משום ששבעים זה כללות חלקי החכמה, ויש כאן שלמות מסוימת בהבנת כל ענין.

הסנהדרין היו של שבעים דיינים [ועוד אחד כדי שלא יהיה מספר זוגי, כך תמיד תהיה הכרעה בדין], כיון שמכלול הדעות הוא שבעים.

יום נעים!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל