לתרומות לחץ כאן

שתיית יין בסעודת שבת

שאלה:

האם יש עניין לשתות יין בסעודת שבת מעבר לקידוש היום? במידה וכן – האם צריך רביעית/מלא לוגמיו או שמספיק משהו? והניתן להתספק בבהמ"ז על הכוס או שצריך ממש בסעודה? אם לא ניתן לסמוך על קידוש וברה"מ וצריך כוס בסעודה עצמה מתי בדיוק? ביום/בלילה/בשניהם? ומה עם סעודה-שלישית?

תשובה:

שלום וברכה

ברמב"ם פרק ל הל י מבואר שיש מצוה לשתות יין משום עונג שבת, וברור שכוונתו בתוך הסעודה ולא בקידוש לבד, כדרך המתענגים בשתייתם. בקידוש זה רק דין ברכה על הכוס. לא מבואר ברמב"ם שצריך רביעית דוקא, וראה דעת תורה למהרש"ם יו"ד סי' א קו"א ס"ק כז שנראה שדי בשתיית מעט יין ולא צריך רביעית. כמו כן ראה במשנה ברורה בסי' רמב שאם אין ידו משגת אינו חייב בשר שמן וכו', ומבואר ששונה דין שמחה ביום טוב שיש לו גדרים ברורים – אין שמחה אלא בבשר ויין, מדין עונג שבת שניתן לקיימו בכל דבר, אלא שהמהודר הוא לעשותו באופן החשוב של בשר ויין, ולכן מי שאין ידו משגת עושה כפי כוחו.

 

מקורות:

רמ' שבת פרק ל הלכה י: אכילת בשר ושתיית יין בשבת עונג הוא לו. והוא שהיתה ידו משגת. ואסור לקבוע סעודה על היין בשבת ובימים טובים בשעת בית המדרש. אלא כך היה מנהג הצדיקים הראשונים מתפלל אדם בשבת שחרית ומוסף בבית הכנסת ויבוא לביתו ויסעוד סעודה שניה וילך לבית המדרש יקרא וישנה עד המנחה ויתפלל מנחה ואחר כך יקבע סעודה שלישית על היין ויאכל וישתה עד מוצאי שבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל