לתרומות לחץ כאן

בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין

שאלה:

שלום להרב, שאלה: נאמר בגמרא יבמות על סיפור הסרת יצר הרע של ע"ז, ומה שרצו גם כן להוציא יצר הרע של עריות וכו' ושראו שהעולם לא יקיים בלי זה וקודם שהחזירו יצר הרע זה סמאו עין יצא הרע זה, כדי שלא יהיה חזק כמו שהיה קודם גם כן. מדבר זה נוכל להבין שקודם המבול היה יצר הרע חזק ביותר שגרם מה שגרם לדור ההוא, אחרי המבול אף שמשונה גם היה חזק מאוד עד שעשו מה שעשו חז"ל ואע"פ כן היה ועוד הוה רבה עבירות בעולם. מ"מ גם אמרו שה' ברא תורה נגד יצר הרע ברוך ה'. ומזה נולדו ב' שאלות, אם ברא ה' תורה נגד יצר הרע שבדרכה אדם יכול לנצח נגד היצר ברוך ה' מה היה הפתרון לאנשי דור אדם הראשון נגד יצר הרע החזק ביותר שהיה שם? ועוד, אם תורה הדבר שמנצח את יצר הרע אף שמיעטו החכמה ממה שהיה קודם ואין נבואה ולא רוח הקודש כמו שהיה, מ"מ תורה נחשבה כמו שהיה דהיינו מה שבכתב ומה שבעל פה (תלמודים, הלכה, אגדהת קבלה וכו') ומדוע אנו לא נוכל לנצח היצר ולהביא הגאולה? הרי יש לנו הכלי שאף יצר הרע של דור אדם ראשון לא היה יכול נגדה! בדרגה פרטי יכול להיות שאנשים גדולי התורה מנצחים ומשפילים היצר ואין לא שליטה כמו מסבירים בכמה ספרים וכנראה שכמה גדולים הגיעו לזה, אבל להכלל איך להשתמש בתורה לנצח היצר שאף מוגבל עוד מצליח לעכב את הגאולה ומטה אנשים רחמנא ליצלן. אשמח לקבל חוות דעת ברכה והצלחה בבית מדרש שלכם ובכל!

תשובה:

שלום וברכה

בגמרא במסכת קידושין דף ל עמוד ב נאמר: "ת"ר (דברים יא, יח) ושמתם סם תם נמשלה תורה כסם חיים משל לאדם שהכה את בנו מכה גדולה והניח לו רטיה על מכתו ואמר לו בני כל זמן שהרטיה זו על מכתך אכול מה שהנאתך ושתה מה שהנאתך ורחוץ בין בחמין בין בצונן ואין אתה מתיירא ואם אתה מעבירה הרי היא מעלה נומי כך הקב"ה אמר להם לישראל בני בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין ואם אתם עוסקים בתורה אין אתם נמסרים בידו שנאמר (בראשית ד, ז) הלא אם תטיב שאת ואם אין אתם עוסקין בתורה אתם נמסרים בידו שנא' לפתח חטאת רובץ"
ומאידך כבר אמרו חכמים, כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו. כלומר, כאשר הקב"ה אומר בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין, לפי דרגת השגת התורה הקיימת באותו דור כך ניתן להנצל מהיצר הרע, ולכן כאשר נחלשו הדורות, והתורה ירדה במעלתה [אף שנכתבה, אבל זה עצמו בא כתוצאה מחולשת הדורות] היה צורך גם להחליש את היצר הרע. הדורות הקדומים, אף שלא היתה להם התורה כפי שהיא מפורשת היום, מל מקום היו גדולים במעלת השגתם מאוד, גם קין שוחח עם הקב"ה… כאשר מדברים על עשו ואלופי אדום וישמעאל רואים בדברי חז"ל כמה הם היו שורש של הרבה בחינות בעולם, לא סתם בני אדם פשוטים… וכך גם מצינו בגמרא מסכת שבת [קיב, ב] אמר ר' זירא אמר רבא בר זימונא אם ראשונים בני מלאכים אנו בני אנשים ואם ראשונים בני אנשים אנו כחמורים ולא כחמורו של ר' חנינא בן דוסא ושל רבי פנחס בן יאיר אלא כשאר חמורים"
ובגמ' במסכת תענית [כד, א] מבואר להדיא שלדורות הראשונים היה מעלה גדולה יותר "רבה גזר תעניתא בעי רחמי ולא אתא מיטרא אמרו ליה והא רב יהודה כי הוה גזר תעניתא אתא מיטרא אמר להו מאי אעביד אי משום תנויי אנן עדיפינן מינייהו דבשני דרב יהודה כל תנויי בנזיקין הוה ואנן קא מתנינן בשיתא סדרין וכי הוה מטי רב יהודה בעוקצין האשה שכובשת ירק בקדירה ואמרי לה זיתים שכבשן בטרפיהן טהורין אמר הויי' דרב ושמואל קא חזינא הכא ואנן קא מתנינן בעוקצין תליסר מתיבתא ואילו רב יהודה כי הוה שליף חד מסאנא אתי מיטרא ואנן קא צווחינן כולי יומא וליכא דאשגח בן אי משום עובדא אי איכא דחזא מידי לימא אבל מה יעשו גדולי הדור שאין דורן דומה יפה"
לכן היצר הרע היה תקיף יותר בזמנם כדי לאפשר בחירה, ואז כמו היום, יש שבחרו בטוב ויש שבחרו ברע, אבל הבחירה עצמה יהא שקולה, וכל הרוצה לבחור בטוב יש לו את הכלים לגבור על יצרו…

ואם כך התשובה לשאלותיך הטובות היא לשאלה הראשונה מדוע על הדורות הראשונים והיצר הרע שהיה שם שאכן יש דרגה גבוהה מאוד גם לדורות הראשונים שבזכותה הם יכולו לעמוד בניסיונות הקשים אמנם באמת מצינו שלא עמדו בהם אבל בוודאי שהיה יחידם שעמדו כמו שמצינו על חנוך ועל שם ועבר וגם נוח ובניו וכלומר שאכן היו בדרגות גבוהות יותר ולכן יכלו ליצר הרע וחובה גדולה לתפוס כך וכמו שנאמר במסכת שבת דף קיב עמוד ב "אמר רבי זירא אמר רבא בר זימונא אם ראשונים בני מלאכים אנו בני אנשים, ואם ראשונים בני אנשים אנו כחמורים ולא כחמורו של רבי חנינא בן דוסא ושל רבי פנחס בן יאיר אלא כשאר חמורים" כלומר איך שלא נתפוס את עצמנו כחמורים או כאנשים הרי שבוודאי לדורות הראשונים הייתה דרגה גבוהה יותר מאיצתנו ובה הם נלחמו ביצר הרע שהיה באותה תקופה ולכן גם השאלה השניה שאת שואל מדוע איננו בכוח התורה נלחמים ביצר הרע כאמור זו אכן רפואה גדולה ואפשר על ידי התורה ולימוד והעסק בה כראוי להנצל מכל העבירות והיא התרופה כנגד היצר הרע, אמנם עדיין התורה שאנו לומדים היא רק בדרגה שלנו ואיננה מגיע לדרגות הגבוהות של הדורות הקודמים החכמים והראשונים והאחרונים וכמכיריםמישהו מדור קודם כבר רואים שדרגתו גדולה משלנו ולכן באמת עם כל כוח של עסק התורה שלנו איננו מספיק עדיין להביא את הגאולה.

ברכה והצלחה לכולנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל