לתרומות לחץ כאן

מה בין ההלל בחנוכה ליום העצמאות?

שאלה:

שלום לרב אני נוהג לא לברך על ההלל, בעיקר מפני פסקו של הרב עובדיה שכני הולך על פיו בענייני הלכה ניסיתי לשכנע את חבר שלי לא לברך על ההלל ביום העצמאות (ברור מעל כל ספק שיש להודות בכל דרך אבל לא על ידי ברכה שנמצאת בספק נשיאת שם שמיים לבטלה) לאחרונה הוא שלח לי את ההודעה "רק רציתי להזכיר לך לא לברך על ההלל.. מלכות החשמונאים די מהר הפכו למתיוונים! קצת יותר מהממשלה שלנו.. " אינני יודע אם זה נכון, שמלכות החשמונאים התייונו… אבל כעיקרון, הייתי רוצה לקבל תשובה בנושא מה שהוא אמר… אם מברכים על ההלל בחנוכה, למה לא מברכים ביום העצמאות? ( גם כדי להחזיר לו תשובה בנושא על מנת לשכנעו שלא לברך על ההל ביום העצמאות) תודה רבה לרב

תשובה:

שלום וברכה

דבריו אלו הם שטות והבל משתי סיבות, הסיבה הראשונה והעיקרית, היא שאנחנו לא יכולים לשנות מסדרי התפילות! מה שתיקנו חכמי המשנה לפני יותר מ2000 שנה זה דבר אחד, ומה שאנחנו יכולים לתקן זה דבר אחר לגמרי… וכי נוכל מדעתנו גם לתקן איסור מוקצה וכדומה? יש הרבה מאוד הלכת מדרבנן שנמסרו רק לחכמי המשנה שהיו חלקם ובסמוך לתקופת הנביאים!

שנית, הדמיון בין יום העצמאות לחנוכה הוא מגוחך ממש! מה זה משנה מה נעשו החשמונאים בדורות הבאים? החגיגה היא על חנוכת המקדש, על נצחון הרוח על החומר, על נצחון מתתיהו ובניו את היונים וביטול גזירותיהם לביטול היהדות מעם ישראל, וכי יש קשר לכל התוצאה הזו הלאומית, עם מה שנעשו נכדיהם האישים אחרי דור או שנים? יש קשר בין הגילוי המיוחד של חנוכה להורקנוס ואריסטובלוס? במה זה דומה לנצחון שהיה לנו כאן בארץ שאמנם יש בו חסד עצום, אבל לכתחילה ממש היה מעורב בהמון כפירה ואדרבה – רדיפת הדת, ובהרבה כאב, ועדיין אינו מושלם ומעולם לא היתה בו שלימות? אין לך דבר מגוחך מהקבלה זו. כמובן יש להודות שוב ושוב על הזכות לקיים מצוות בארץ ישראל ולגור בה, אבל עדיין אנחנו מייחלים ומתפללים לגאולה השלמה הרוחנית והגשמית כאחד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל