שאלה:
לפי דעת הרב עובדיה שצריך להדליק במקום לינה מה הדין של אורח שמגיע לבית מארחיו לישון לאחר שהם הדליקו את החנוכיה? הרי לפי דעת הב"י יש רק לבעל הבית להדליק חנוכיה ואורח שמדליק את החנוכיה לעצמו מברך ברכה שאינה צריכה והטעם כי מצוות הדלקת החנוכיה זו חובת הבית לב"י וא"כ אורח זה יצא ע"י בעל הבית לפני שהוא הגיע? אשמח גם להתייחסות לגבי אורח הסמוך על שולחן המארח כבן וכד' אם יש חילוק בינו לבין אורח שלא סמוך תודה רבה! נ.ב אשמח למקור
תשובה:
שלום וברכה
הקובע בענין זה הוא מעמדו בזמן חיוב ההדלקה. וכיון שבזמן החיוב הוא היה בביתו, עליו להדליק שם למרות שכוונתו לנסוע בהמשך הערב למקום אחר, והוא לא יצא מנרו של בעל הבית. ולכן גם אם עבר ולא הדליק בביתו ידליק כשהוא בא לבית בעל הבית. הדין זהה נכון גם לגבי הבן, במידה וכאשר הוא ישן חוץ לבית הוא אינו טפל לאב [כידוע יש בזה ויכוח גדול לגבי בני ישיבה מה ההגדרה שלהם, אבל הדין בזה לא משתנה בגלל שיש לו כוונה הערב להגיע…].