לתרומות לחץ כאן

שכן שרוצה לחזור מחתימה של היתרי בנייה

שאלה:

מה הדין שכן החוזר בו מחתימתו על אישור העיריה לבניה לאחר שנבנה שלד. ומה הדין שכן החוזר בו מהסכמתו ליחדות דיור לאחר שהשכנים הוציא תשריט אדריכלי ובפרט שהשכן החוזר בו גם הוציא תוכניות.

תשובה:

שלום וברכה,

לפי דעתו של מרן הגרי"ש אלישיב, יש בחתימה לעירייה משום קניין. ולכן לא ניתן לחזור אחר החתימה על שינוי תב"ע, ודינם כשותפים שהקנו על חלוקת בשותפות. במקרה הנ"ל גם לולא דברי הגרי"ש, אם קבלו היתר ובנו, ודאי שיש כאן חלוקת השותפות – שכל דיין מקבל את החלק שבגובה הקומה שלו – ולא ניתן לחזור.

אם חתמו בין השכנים, ולא על בקשה מהעירייה, אין בחתימה זו משום קניין, ויכול האחד לחזור בו. אמנם אם מכל החתימה בין השכנים הוציאו הוצאות של אדריכל ותשריטים, חייב החוזר לחזור בו, מדין מזיק בגרמי.

בהצלחה.

מקורות:

דברי הגרי"ש אלישיב זצ"ל – ראה פסקי דין ירושלים כרך י עמוד רסב. וראה בספר ועד הבית בהלכה פרק ט הערה נז ביאור בדברי הגרי"ש. 

חתימה בין שכנים אינו קניין, אבל אם גרם להוצאת ממון, דינו כלך ואני אבוא אחריך מוזכר בסו"ס יד שחייב דין גרמי, כיון שהוציא הוצאות מחמתו.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בהמשך לשאלה ששלחתי השבוע בענין היתר בניה ברצוני לשאול עוד מה הדין שרק הבעל חתם על אישור העיריה וכמובן הדירה רשומה על שניהם וכמובן האשה לא התנגדה בוודאות לחתימה בעבר?

  2. חתימת הבעל מועילה גם על חלק של אשתו שכן יש לו רשות להרוס ולבנות את החלק של אשתו – החלק של אשתו הוא נכסי צאן ברזל או כסי מלוג של הבעל, ויש לבעל זכות לבות ולהרוס.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל