לתרומות לחץ כאן

דין אמירת/שמיעת דברי קודש כשיש באיזור עביט של מי רגליים

שאלה:

שלום וברכה, לאבי יש בקבוק שתן מפלסטיק ליד מיטתו, לא זכור לי שהרחתי ממנו ריח והוא נמצא לרוב מולי ולא לאחורי כאשר אני בחדרו של אבי. (יש לציין שאבי אדם עיוור, וקטוע רגליים ועם עוד בעיות רפאויות ככה שהוא מוגבל בפעולות שהוא יכול לעשות) 1. האם כאשר אני מבדיל לאבי בחדר/לומד איתו תורה אני חייב להרחיק את הבקבוק 4 אמות? 2. האם אבי שאינו יכול להרחיק את הבקבוק לבד מהמיטה יכול להתפלל/לשמוע דברי תורה מהרדיו בזמן שהבקבוק לידו? מה הדין בזמן שיש מישהו שיכול לעזור לו להרחיק את הבקבוק ומה אם אין אדם כזה? 3. מה הדין שהבקבוק ריק ונקי או ששפכו את רוב השתן ונשאר רק מעט שתן(כמה טיפות בודדות)? 4. מה הדין אם אפשר להריח לפעמים קצת מהשתן? 5. לפעמים שאבי נותן שתן יש לו מעט ריח בידיים(לטענתו), האם הוא חייב לנקות ידיים לפני התפילה? מה הדין אם אין מישהו שיעזור לו? 6. לפעמים שאבי נותן שתן נשפך לו קצת על הבגדים, האם כאשר אין מי שיעזור לו יהיה אסור בשמיעת דברי קודש/אמירת תפילה אלא אם כן לא יהיה בבגדיו טופח על מנת להטפיח? 7. יש בקבוקי שתן שבאים עם פקק כיסוי(לא אטום לגמרי), ככה שלא אמורים להריח ריח של שתן גם כשיש שתן בבקבוק(אולי גם אם אתה ממש קרוב עם האף לבקבוק), כנ"ל גם לא רואים את השתן בבירור כי הבקבוק לא שקוף. מה יהיו הדינים בבקבוק כזה? תודה רבה וחנוכה שמח!

תשובה:

שלום וברכה

כאשר מדובר בקטטר – מעיקר הדין כיון שהקטטר הזה הוא חד פעמי [שקיות שמוחלפות] אין לזה דין גרף של רעי ומותר ללמוד ולהתפלל ליד זה וא”צ לכסות כי צואה בעששית מותרת בשונה מערווה שבה אסור שיהיה שקוף ולא מספיק הכיסוי, אעפ”כ לכתחילה יש לכסות, כך כתב בהליכות שלמה פרק כ אות כו.

אבל כאשר מדובר בעביט של מי רגלים שהוא רב פעמי וגם ניכר עליו שהוא מיועד לכך, אזי אף שהוא מפלסטיק וניתן לרחיצה בקלות, יש להרחיק ממנו ארבע אמות או לכסותו היטב. כשאביך נמצא לבדו, אם הוא יכול לכסותו מה טוב אם לא – יש להקל. לגבי נקיון הידים, אם אינו יכול לרחוץ יקנח במידי דמנקי.

רפואה שלמה ובשורות טובות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מדוע עביט מפלסטיק הוא בעייתי?
    ישנו חילוק בין חרס ועץ לבין מתכת וזכוכית, ולכאורה פלסטיק דומה יותר למתכת וזכוכית שמוצר על ידי נקיון טוב?
    נפקא מינה לעביט של ילדים קטנים..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל