לתרומות לחץ כאן

שאלה:

שלום וברכה. רציתי לברר כמה דברים לגבי היתר עיסקה. 1. האם חובה לחתום עליו דוקא בפני ב״ד? וגם לעשות קנין. 2. על השטר יש רק חתימה אחת. מי חותם שם? אם יש שני אנשים שמשתתפים בעסק. 3. אם הם קובעים כללים לגבי חלוקת הרווחים, האם זה צריך להיות כתוב בשטר? 4. האם הם יכולים לקבוע כללים הנ״ל לפי רצונם? במילים אחרות, כשחותמים על שטר היתר עיסקה, בכל אופן לא עוברים על איסור ריבית? תודה

תשובה:

שלום וברכה,

1. חתימת היתר עסקה ניתן לערוך לבדיכם – שתי הצדדים. ואין צורך בבית דין, ולא בקניין, וגם לא בחתימת עדים. בהרבה מקומות הוסיפו חתימת עדים, והסיבה כדי שיהיה ההיתר עסקה רציני בין השניים.

2. בהיתר עסקה שמובא במקורות יש מקום לשני הצדדים לכתוב שמות ולחתום.

3. עורכים חוזה עבודה את ההלוואה עם כל התנאים ועם הגובה של הרווחים. ואת כל הנאים שהצדדים מעוניינים. ומוסיפים סעיף שכל החוזה כפוף להיתר עסקה. וחותמים גם על ההיתר עסקה. ואז כל התנאים שאתם רוצים חלים ואין איסור ריבית.

בהצלחה.

מקורות:

להלן נוסח היתר עסקה מקוצר. ובאתר יש גם היתר עסקה ברית פנחס לשתי צדיים ניתן להורידו מהאתר. 

 

בס"ד

 

שטר עסקא

 

אני הח"מ…………………………. מודה שקיבלתי מ……………………………. סך………………. בתורת עיסקא עד לתאריך…………… והתחייבתי להשקיע את כסף העיסקא בעסק טוב ומובחר שהוא יותר קרוב להרוויח בו. ואם ארצה להשתמש בכסף זה לצרכי הפרטיים או לתשלום חובות שיש לי הריני מקנה ל……………………..  הנ"ל בקנין המועיל חלק בכלל עסקי המניבים רווחים בשווי הכסף שקיבלתי, ויהיה אותו החלק בידי בתורת עיסקא.

הרווחים שיהיו מהעיסקא יתחלקו מחצה לי ומחצה ל…………………….. הנ"ל, ואם ח"ו יהיו הפסדים ישא הנותן …………………. הנ"ל בשני שליש, ואני המקבל בשליש. ואין אני נאמן לומר שהיו הפסדים או שלא היו רווחים וכן לגבי גובה הרווחים שהיו אלא בשבועה חמורה בנקיטת ספר תורה. אמנם זאת הוסכם בינינו שאם ארצה ליתן לנותן העיסקא הנ"ל סך………….  { נוסף על הפרשי הצמדה לדולר / מדד } עבור חלקו ברווחים מהעיסקא ואחזיר לו הקרן, הרי שכל מותר הריוח שייך לי לבדי ופטור אני מכל שבועה ובירור על הכסף הנ"ל.

זמן פרעון העיסקא בכל חודש וחודש בערב ר"ח וחובת ההוכחה והברור של הקרן והריוח מוטלת עלי בכל ערב ר"ח, ומחויב אני להודיעו אז אם לא היה הריוח כמו שסיכמנו או אם ח"ו היה הפסד, וכשלא אודיע לו אזי שתיקתי כהודאה שהיה הריוח הנ"ל כפי שהסכמתי ליתן לו ומחויב אני לשלמו לנותן העיסקא, וכפי שתיקן החכמ"א.

ואם ישאר הכסף או חלק ממנו בידי לאחר הזמן הנ"ל וכל זמן שלא אחזירנו, מוסכם בינינו שימשיך הכסף להיות בידי בתורת עיסקא כפי כל התנאים דלעיל.

כל זה נעשה בקאג"ס כתיקון חז"ל ובאופן שאין בו אסמכתא.

וע"ז באתי על החתום …………………………

 

אני החתו"מ מודה שנהייתי ערב קבלן על הנ"ל בלשון תן לו ואני אתן. והכל ע"פ היתר עיסקא כתיקון חז"ל……………………………..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל