לתרומות לחץ כאן

האם אפשר לשנות את נוסח הכתובה

שאלה:

שלום כבוד הרבנים ראיתי שלכתובה יש מבנה מסויים אז רציתי לשאול אם אכתוב כתובה על פי אותו מבנה בנוסח שאראה לכם עכשיו האם הכתובה תתפוס? נוסח הכתובה: היום יום ראשון בשבת שנת חמשת אלפים שבע מאות ושמונים שנה לבריאת העולם בבית כנסת ששון שמואל ח' ששון אני אמיר בן זסלין קידשתי את פלונית בת פלונית כדת משה וישראל מדעתה אני אמיר בן זסלין מתחייב לפרנס את פלונית בת פלונית ואת ילדיה ולדאוג לה לבגדים ולקיים איתה מצוות עונה כמו שכתוב בתורה שארה כסותה ועונתה לא יגרע ואני אמיר בן זסלין מתחייב גם שאם אגרש את פלונית בת פלונית על ידי גט כדת משה וישראל אתחייב לתת לה עשרים אלף ש"ח דמי כתובה ועשרים אלף ש"ח דמי תוספת כתובה ואני אמיר בן זסלין מתחייב לשמור על כל נכסיה של פלונית בת פלונית ואני אמיר בן זסלין מתחייב להחזיר לפלונית בת פלונית את כל נכסיה במקרה ואגרש אותה על ידי גט כדת משה וישראל על החתום אמיר בן זסלין החתן על החתום פלונית בת פלונית הכלה על החתום פלוני בן פלוני העד על החתום אלמוני בן אלמוני העד מה אתם אומרים?

תשובה:

שלום רב,

ברמת העקרון יכול להיות שזה יתפוס, בס"ה נוסח הכתובה אינו מעכב. אבל ראה בשו"ת קול מבשר חלק ב סימן כד ד"ה ונראה שמחמת לאחר שהביא את דברי הגט פשוט מדוע אנו לא משנים היום את נוסח הגט מארמית לשפה המדוברת. למרות שמעיקר הדין היה אפשר. הוסיף לגבי הכתובה:
"ונראה שמחמת הטעם של הג"פ הנ"ל החזיקו גם בכתובה לכתבה בלשון ארמית גם בזמן הזה ולא לשנות הנוסח הקבוע שנהגו בו מאז כמו שהביאו הרמב"ם (פ"ד מהלכות יבום) ושאר פוסקים, מחמת חשש שאם ירצו לשנות הנוסח ללשון אחרת שמא יבואו לטעות ולכתוב תיבות שמפסידין את הכוונה, כמו שחששו בגט, כיון שאסור לשהות עם אשתו שעה אחת בלא כתובה (כדאמרינן בכתובות דף ז' ע"א ודף נ"ז ע"א וברמב"ם פ"י מה' אישות ה"י וש"ע אה"ע סי' ס"ו ס"ב) אף על גב דהוא רק מדרבנן מ"מ כל דתיקון רבנן כעין דאורייתא תיקנו".

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל