לתרומות לחץ כאן

ברכה על מאכל תעשייתי / פרי מורכב

שאלה:

הוא שואל איך ניתן לברך על מאכל ושתיה סינטטים אם הוא לא נברא, אלה נעשה ביד אדם שהוא למעשה אוכל תעשיתי, כמו למשל נקניקיות או כל אוכל ומשקה כמו קולה שהם מעשה אדם. איך ניתן לברך עליהם, בתור דוגמה על קוקה קולה, איך ניתן לברך שהכל, וכך גם על נקניקיות וכל אוכל ומשקה תעשיתיים אחרים? ולי יש שאלה רלוונטית לנושא. יש, איסור כלאיים. למשל אפרשזיף זו הרכבה של אפרסק ושזיף. לכתכילה, אסור לעשות את זה. אחרי שכבר יש, אז מותר לאכול אותו. איך ניתן לברך על זה בורא פרי העץ אם זה אינו, רצון ה'.? כלומר על פרי שנעשה באיסור הלכתי, עוד לברך ברכה שהיא אפילו גם, לא נכונה, כי זו יצירת האדם. איך בכלל עושים דבר כזה.?

תשובה:

שלום וברכה

לגבי שאלתו של אחיך זו כמובן אינה שאלה, שהרי הקוקה קולה לא נעשתה יש מאין… יש בה מים וכו'… כל דבר הוא תוצר של דברים שנבראו על ידי ה' יתברך.

לגבי פרי הכלאים, זו בהחלט שאלה נכונה, והתשובה היא כך: אסור להרכיב פירות אבל אין כל בעיה לאכול אותן או לקיים את העץ. ראה רמב”ם הלכות כלאים פרק א’ הלכה ז’ ובשולחן ערוך יורה דעה סימן רצ”ה ומקור הדברים מבואר בגמרא בחולין [קטו]. כיון שאין איסור לאכול חייבים לברך. אכן יש סוברים שלא מברכים שהחיינו על פרי מורכב. אינני יודע אם הפירות שהזכרת מורכבים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל