לתרומות לחץ כאן

סופגניות בסיר טיגון ללא שמן

שאלה:

שלום לכבוד הרב סופגניות שמכינים בסיר טיגון ללא שמן {שמטגן באוויר חם ואולי כף שמן אחת כמו אייפרי או טפאל וכו} מה דינן 1 לעניין ברכה וקביעת סעודה? 2 לעניין הפרשת חלה בברכה או לא? 3 לעניין בישולי גויים זה נחשב כבישול או כאפייה ? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אינני מכיר את המכשיר אבל אתן את הכללים: כאשר זה ללא שמן או כמות כה מועטה, זה ודאי אפייה ולא טיגון, ודינה כדבר מאפה לכל דבר וענין.

לגבי בישול באדים [יתכן שלזה כוונתך]:

בדרכי תשובה סי’ קיד ס”ק טז הביא מחלוקת גדולה בענין זה בין הפוסקים, אם בישול באדים דינו כבישול על האש לענין איסור בישולי גויים, הנדון שם היה לגבי הכנת סוכר באופן זה, ורבים החמירו משום שסברו שאין חילוק בין אדים לבישול על ידי עישון, ששניהם הם בעצם דברים היוצאים מהאש ולא האש עצמה, ועוד האריכו בזה אם לדמות להל’ שבת ששם בישול בתולדות האור אסור כמו באור עצמן, ולכן כיון שיש בזה מחלוקת גדולה ראוי להחמיר לכאורה לדון זאת כמו בישולי גויים לכל דבר. בדיעבד יש לסמוך להקל, בצירוף דעת הרמ”א שמספיק השתתפות של הישראל ולא צריך הנחת הקדרה וכאמור.

לגבי הברכה

אפייה באדים דינה כבישול ולא כאפייה. מלבד זאת, ראה בשו”ע סי’ קסח סעי’ טז, שאפילו לחם שנאפה בתנור על שיפוד ולא כדרך אפיית פת ברכתו מזונות, וכל שכן במקרה שלנו [אמנם יש חולקים בענין השיפוד אבל בנדון דידן נראה שאין מחלוקת כיון שזה שונה לגמרי מאפייה].

מקורות:

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לרב
    תודה רבה על התשובה המופרטת ומאירת העיניים
    אני למיטב הבנתי אם ככה מגיעה למסקנה שבסיר טיגון ללא שמן זה למעשה כמו אפייה
    אני מצרפת קישור ליתר ביטחון של הסיר המדובר, אם הרב יוכל בבקשה לראות
    כדי שאהיה בטוחה שאכן זה דומה לאפייה http://www.electra-trade.co.il/product/hd9650/
    תודה רבה

    נ.ב
    אומנם לא התכוונתי לשאול על אדים, זאת אומרת נראה לי שזה לא נקרא אדים הסיר הזה, בכל אופן היה מעניין ומחכים לקרוא את התשובה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל