לתרומות לחץ כאן

גר חיבוק ונישוק עם אמו / אבלות על הוריו / שמו בעלייה לתורה

שאלה:

שלום הרב, אני אמי ואחיי עברנו גיור לפני כשבע שנים וזאת לאחר שאמי החלה לחזור בתשובה. היינו וחיינו כיהודים חילוניים ברית בשמונה ימים, ושמרנו כיפור ופסח עד שהתגלה שהסבתא( אמא של אמא לא הייתה יהודיה על פי ההלכה) וזה בבירורים שנעשו על ידי ארגון שורשים. חשוב לציין כי כולנו קבלנו את הבשורה בצורה קשה אבל לבסוף עשינו את הגיור וכיום אני מקיים אורח חיים חרדי ונשוי לבת כהן ב״ה. יש לי מספר שאלות שלא נעים לי לשאול את רבי ואשמח אם תוכל לענות לי: 1. אמי כיום דתיה ושומרת מצוות. האם מותר לי לנשק אותה? כל שבת אני מקפיד לנשק את ידה כשאנחנו מגיעים. 2. חס ושלום לגבי מנהגי אבלות שלא נדע אבל מאוד מטריד אותי כיצד נוהגים גרים שאמם גם גיורת ואביהם יהודים. האם יכולים לשבת שבעה כרגיל? 3. כשמעלים אותי בבית הכנסת לתורה אז מעלים אותי בשם אבי הביולוגי שהיא יהודי כמובן. והרב שלי יודע שעברתי גיור(הוא גם רב העיר אצלנו ושליח חבד בעיר) ואף פעם לא מחה שמעלים אותי בשם אבי ולא כבן אברהם. האם זה בסדר או עליי לשנות זאת? חשוב לציין כי אני מעדיף לעלות כבן אבי הביולוגי. תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

על חיבוק ונישוק בין גר לאמו או גיורת לאביה ראה כאן שנחלקו הדעות והמיקל יש לו על מי לסמוך.

לגבי אבלות: ברור שאין כאן הלכה של שבעה. אבל גרים יכולים לשבת שבעה על הוריהם בדומה למה שמצאנו בהלכות כיבוד אב ואם שהגר מצווה לכבד את הוריו למרות שביחס הוא נחשב עפ”י ההלכה “כקטן שנולד” משום שלא יאמרו מקדושה חמורה לקדושה קלה, כלומר, שלא יהיה חילול ה’ שאינו מכבד את הוריו. בסגנון הזה צריך לתפוס את העובדה שהוא החליט לשבת שבעה על ההורים. ראה גם את דברי הרמ”א בסי’ שעד סעי’ ו’ בסופו: “מי שרוצה להחמיר על עצמו להתאבל על מי שאינו צריך, או ללבוש שחורים על קרובו, אין מוחין בידו”. אבל רק אם הוא רוצה “להחמיר” על עצמו. אבל אין הכוונה שהוא יכול גם להקל על עצמו כדין אבל, לדוגמא ביום הראשון שלא להניח תפילין, או שלא לומר תחנון בבית האבל.

גם לגבי העלייה לתורה תוכל לנהוג כרצונך. ראה בסי’ קלט סעי’ ג’ ברמ”א שקוראים לגר בן אברהם. וראה עוד בפרי מגדים שם שלכאו’ יש לקרוא לו בן אברהם אבינו. וראה נחלת צבי עמ’ קכד, שגר שנתגייר עם אביו, אף שאינו מתייחס אחריו ולענין כתיבת גט וכדומה הוא נכתב בן אברהם אבינו, ניתן להעלותו לתורה בשם אביו, וראייתו מסוגית הגמרא ביבמות קא ב לגבי רב שמואל בר יהודא שאמר גיורא אנא, למרות שהוא מופיע כבן יהודא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל