לתרומות לחץ כאן

תביעה נגד שני מנהלים במכון אחד

שאלה:

שלום רב עבדתי במכון כלשהו בשני פרוייקטים שונים, כשעל כל פרוייקט יש אחראי אחר, ואחר זמן השתמט המכון לשלם לי מטענות שונות. הזמנתי את האחראי לבית דין, והם פסקו מה שפסקו. ביום הדיון התרעתי לאחראי השני [הפרוייקט האחר] שיש דיון בב"ד בענין זה ושעליו להופיע, ובכל זאת בחר הלה שלא לבוא אלא מסר את טענותיו לאחראי הראשון ושלחו שיבוא במקומו [כך אמר לי האחראי הראשון כששאלתיו היכן השני – שהוא עומד במקומו, וששמע את טענותיו ויציגם לבית דין]. עתה המכון מנסה להתנער מהפסק שהתקבל לגבי האחראי השני בטענה שלא היה לבית דין, ושאלתי האם כיון שהתראתי בפניו על הדיון, והאחראי הראשון אמר לי מפורש שהוא בא במקומו ודאג לשמוע את טענותיו ולהשמיעם בבית דין, אין להם זכות טענה שכזו.

תשובה:

שלום וברכה,

תביעת אחראי האחד לא מחייב את האחראי שני, גם אם הם שותפים. 

אם התביעה היא מול המכון ולא מול האחראים, יתכן והפסיקה מועילה שניהם, כיון שהתביעה היא על גוף אחד – המכון.

ניתן לערוך תביעה בבית דין על הנושא הזה, האם פסק בית הדין מחייב את האחראי השני או לא. ואם בית דין יכריע שהשני לא מחויב לפסק דין, יש לערוך דיון נוסף נגדו.

בהצלחה.

נ.ב. צריך תמיד לדעת שאם יש  נתבע נוסף, לדרוש כתב של ייפוי כוח.

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות שותפים סימן קעו סעיף כה:

היה להם תביעת ממון עליו ויצא השותף חייב, אם לא היה שותפו בעיר יכול לתבעו פעם אחרת. וקטן כמאן דליתא בעיר דמי. (וי"א דה"ה אשה) (נ"י בשם הריטב"א). היה בעיר, אינו יכול לתבעו. הגה: ודוקא כשהן התובעין, אבל כשהן נתבעין ואחד טען, אינו מזיק לחבירו כלל, הואיל ולא צוהו לטעון ולדון בשבילו.

וכתב הסמ"ע ס"ק ס וז"ל: דהואיל ולא צוהו לטעון כו'. והיינו דוקא כשאחד בא להוציא מהן, דמסתמא כל עת שיכול להשמט מהתובע ניחא ליה, דלא ניחא ליה ששותפו יעמוד נפשו לדין ויטעון ג"כ עבורו, משא"כ כשהן התובעים, דמסתמא ניחא ליה בתביעת שותפו להוציא ממונו מיד הנתבע, וק"ל.

הרי לנו שתביעה שעורכים נגד שותפים אין האחד מתחייב בטענות חברו, וממילא ה"ה שאין האחד נפטר בתביעת השני, וכשם שיוכל לדרוש דיון נוסף, כמו כן התובע שותפים יוכל לדרוש דיון נוסף. 

במקרה הנ"ל השני יטען שלא ציווה לטעון בשבילו. אך אם מודה ששלח לטעון, הרי שהפס"ד מחייב גם אותו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל