לתרומות לחץ כאן

שקר ולשה"ר במקום העבודה

שאלה:

ראובן ושמעון הינם שני עובדים חרוצים שעושים מלאכתם נאמנה בחריצות וביעילות. לוי הינו יהודי יקר מפז שאילוצי החיים אילצו אותו לסגור את הגמרא ולצאת לשוק העבודה. דא עקא שבתוס' מוקשה או רמב"ם מסובך הוא מבין יותר מאשר במחשבים או ביחסי-אנוש. (לא מבחינת להיות "מענטש" שבזה הוא דווקא כן מצטיין אלא בעולם העסקים איך למשוך לקוחות ולשווק מוצר וכדו'. דברים שצריכים "ראש מסחרי") הוא מעולם לא עבר קורס או הכשרה מקצועית ובנקודה הזאת ראובן ושמעון נאלצים לעיתים להתמודד עם מצבים לא נעימים כמו הבטחות שלא ניתן מבחינה פרקטית לבצע כמו הצעת מחירים נמוכים מדי או שליחת סחורה במהירות. ושוב לא מתוך משהו לא טוב אלא שאין לו מושג בנושאים הללו. הוא יציע מחירי סיטונאי לקונה מזדמן ללא שיהיה חוזה ארוך טווח שיצדיק את הכדאיות שבדבר או שהזמנה שלוקח שעה לארוז ועוד כמה שעות עד שהמשאית תגיע לאסוף כשישנם הזמנות קטנות יותר אך מוקדמות הוא לא יתחשב בזה ויודיע ללקוח שהסחורה תצא "היום". ראובן ושמעון מדברים ביניהם לעיתים על כל המרירות שיש להם מהעבודה הכפולה שנוצר להם בעקבות לוי (לשה"ר) למנהל אין תמיד את הזמן לשוחח עם הבנקים על כל מיני נושאים העומדים על הפרק אז הוא נותן לנו לעשות זאת כשכמובן לצורך העניין אנו זקוקים להזדהות בשמו עם כל פרטי הזהות שלו (שקר) שבוע שעבר לקוח היה מעוניין שהסחורה תצא מיד אך כיוון שהוא כבר חייב סכומים גדולים לא ניתן לו אשראי ואני הייתי צריך להתקשר ולסדר את התשלום. האינפורמציה שקיבלתי והעברתי ללקוח זה שהסחורה כבר על המשאית ורק מחכים לאישור התשלום בשביל לשחרר את הנהג. דבר שהתברר לאחר מעשה כשקר. איש לא הזמין משאית לפני שהתשלום בוצע אך אנוכי לא ידעתי מזה (שקר) מה אני אמור לעשות בסיטואציות הללו?

תשובה:

שלום רב,

יש כאן שתי שאלות, א' נושא של שקר והשני של לשון הרע.

לגבי הנושא של שקר, מאחר שהוא מרשה לכם להזדהות בשמו, ואין בכך כל חסרון לא כלפי המנהל לא כלפי הבנק, ולא כלפי אחרים. אלא סתם עניין של זירוז הליכים ועזרה למנהל, אין בכך איסור שקר. איסור שקר הינו כאשר היא מגיעה כמידה רעה, או כאשר מזיקים לאחר ע"י השקר. במקרה זה איני רואה בעיה של איסור שקר.

ב. לגבי איסור לשון הרע. גם במקרה זה, מאחר שזה נעשה לתועלת מותר לומר לשון הרע, שהרי המטרה היא להסדיר את הדברים באופן יותר תקין ויעיל. ואולי אפילו מעט חובה לעשות זאת כלפי הבעל הבית. אבל סתם לשוחח ביניכם ללא תועלת על הנזקים שלוי גורם, זה ודאי אסור כי הוא לא משמש לכל תועלת. 

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל