שאלה:
פעמים רבות קורה לי שכשאני בדרכים אני לוקח איתי כוס פלסטיק חד-פעמי וכשאני נכנס לשרותים אני יוצא ומשתמש בכוס לנטילת-ידים. היום התעוררה לי בזה שאלה. שהרי כידוע הכוס האמורה איננה נחשבת לכלי. לא ניתן להשתמש בה לקידוש ולהבדלה ולכל דבר הצריך "כוס". איך א"כ זה יועיל לנטילה? האם יש לחשוש לכך? והאם הספלים שלנו נחשבים יותר ל"כלי" לענין זה?
תשובה:
שלום וברכה
לכתחילה אכן יש להמנע ולחשוש לדעת הסוברים שכוס חד פעמית אינה כלי, אמנם בדיעבד יש לסמוך על המקילים. בנטילת ידים אחרי שירותים יש להקל, כיון שבלאו הכי מדינא אין חובת כלי, ראה מגן אברהם תחילת סי' ז,ף וזו רק חומרא לחוש לדעת ס' היכל הקודש. אבל בנטילה לסעודה, קידוש והבדלה – יש להחמיר.
מקורות:
בשו”ת אגרות משה או”ח חלק ג’ סי’ ל”ט כתב שאין לכוס זו חשיבות כלי ואין לקדש בה, וכן כתבו פוסקים נוספים (ראה בשו”ת מנחת יצחק ח”י סי’ כ”ג ועוד), אך יש החולקים בזה, והביא השמירת שבת כהלכתה בפרק מ”ז סעיף י”א מהגרש”ז אוירבך זצ”ל שלכתחלה לא יקדש בכוס חד פעמית, אך אם אין לו כוס אחרת יכול להשתמש בה. וסברת המתירים היא שהכוס מצד עצמה ראויה לשימושים חוזרים אך דרך העולם לזרוקם, ואין מנהג העולם מגדיר את דין הכוס, ויש שכתבו שבכוסות של היום אף האגרות משה יודה שיש להם שם כלי מחמת חוזקם.
יישר כח. תודה.
אדם שיש לו יין/מיץ-ענבים וכוס פלסטיק. האם יעדיף לסמוך על הפוסקים שזה נחשב לכלי ויברך ברהמ"ז על הכוס או שמא כיון שלהלכה ברהמ"ז אינה טעונה כוס עדיף כבר לברך שלא על הכוס ולא להכנס למחלוקת הזו?
אם לא יועיל לא יזיק… למה לא..
השאר תגובה