לתרומות לחץ כאן

אדם שפנה לשוכר והציע לו דירה להשכרה ודורש דמי תיווך

שאלה:

לפני למעלה מחודש חיפשתי דירה להשכרה ואחי תלה מודעה עבורי עם מס' טלפון שלי, מיד לאחר שתלה פנה אליו אברך ואמר לו שהוא יודע על אחד שחיפש להשכיר, ובשלב זה הוא כבר אמר לו מי הוא אותו משכיר, אבל הוא ביקש מאחי שלא יפנה אליו כיון שאותו משכיר ביקש ממנו שלא יספר על כך שזה עומד להשכרה אלא הוא עצמו יברר אצלו האם זה רלוונטי, אחרי כמה שעות הלה התקשר אל המשכיר, והמשכיר טלפן לאחי וביקש ממנו את המס' טלפון שלי, וכמובן המשכיר התקשר אלי וסגרנו ב"ה חוזה, עכשיו בא האברך שפנה אל אחי (לא דיבר איתי מאומה), ומבקש דמי תיווך מה מוטל עלי לעשות אינני יודע אם זה משנה, אך אני בוודאות לא הייתי לוקח אם הייתי יודע שזה בתיווך.

תשובה:

שלום וברכה,

מתווך שפנה מיוזמתו לאדם שמחפש דירה, יש לשלם לו כדין יורד לשדה חברו בשדה העשויה ליטע, ששמין לו כפי הזול שבאותה העיר. והמתווך שפנה והציע דירה להשכרה, והעסקה בוצעה מחמתו, יש לשלם לו מחיר של דמי תיווך, לפי שער הזול הנהוג באותו מקום.

אין הבדל אם המציע את הצעת השכירות מתווך במקצועו, או שאינו מתווך. וכמו כן אין הבדל בהלכה אם החתים את הלקוח על חוזה תיווך, או שלא החתים את הלקוח, כל שהמציע ניגש והציעה לו הצעה שכירות, וההצעה אכן נסגרה, יש לשלם לו מדין 'נהנה'.

כדי להיפטר מתשלום תיווך, יש לעשות קניין עם המציע – מתווך שלא ישלם לו דמי תיווך.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה ביאור הגר"א סימן פז ס"ק קיז. וסימן קפה ס"ק יג. וראה בעלון השפט גיליון מספר 36. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל