לתרומות לחץ כאן

מדוע אסור לקחת פונדקאית נשואה?

שאלה:

שלום וברכה ותודה רבה על כל הפעילות שלכם.
חברתי לעבודה ביקשה לברר, מדוע אסור לאשה נשואה להיות פונקאית?, ומה החומרה בכך?
והיא טוענת למה בפונדקאות מותר תרומת ביצית, אך לא תרומת זרע? האם בכלל מותר?
אשמח לקבל תשובה מפורטת כדי שהיא תבין את העניין. תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

יש נידון רחב בפוסקים בני זמנינו כאשר יש ביצית של אחת והיריון של אחרת (פונדקאית) האם האם נחשבת בעלת הביצית שהדנ"א שלה, או האם היולדת – הפונדקאית. לכן בכל הסוגיה הזו כולם נוקטים שזה ספק, וממילא לחומרא לשני הכיוונים.

לכן, כאשר האישה היא נשואה והיא רוצה להיות פונדקאית עבור מישהי אחרת, נמצא שיש סיכוי שהבת תחשב שלה, למרות שהזרע הוא של בעלה של האחרת. במצב כזה, נכון שלדעת רוב הפוסקים אין בזה איסור. משום שאין מגע בינו לבין הפונדקאית. אבל יש דעה (דברי יואל) שזה אסור. אבל בנוסף לכך, צריכים לדעת שלדעת הגרש"ז אוירבך במנחת שלמה ח"ב סי' צח למרות שאין בזה איסור משום שאין מגע ולא ביאה כמובן. אבל הוא מצדד לומר שילד שנולד משנים שיש ביניהם איסור ערוה או איסור כרת כמו במקרה זה אדם זר ואשת איש. הילד הינו ממזר. לכן אם יש ספק האם האם נחשבת זו הפונדקאית, נמצא שלשיטתו הילד יהיה ספק ממזר. וכאן צריכים להוסיף שלמרות שספק ממזר מותר מהתורה עדיין הוא אסור מדרבנן. וגם נציין, שכאשר הספק אינו במציאות אלא בשורש הדין, יש דעות (תשב"ץ, רע"א) שספק ממזר כזה אסור מספק מהתורה.

לכן תמיד יקפידו לקחת פונדקאית רווקה (או נכרית ועושים אח"כ גיור מספק).

אם משהו עדיין לא מובן אשמח להרחיב. פשוט לא לגמרי הבנתי את השורה האחרונה.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה כבוד הרב. אינני השואל רק הקורא אך לא כ"כ הבנתי את השורה האחרונה. מה זה לקחת רק רווקה/נוכריה? ואנוכי סברתי כי כל הנושא הוא בעייתי ואסור בתכלית האיסור! אמנם הבעיה של ממזרות אין כאן אבל מה בקשר לבן הנידה? וגם היא טבלה (למרות המכשול שטבילת רווקה גורם) עדיין מה בקשר ליוחסין? וכל העניין נשמע כתועבה אחת גדולה. זרע של אחד ביצים של אחת והריון של אחרת. ומה בין זה לתרומת-זרע? אין אלא שדעתי דעת בַּלֶעבַּ'תִּים אכן היא היפך דעת-תורה!

  2. ישנם פוסקים שהתירו זאת. וכך בפועל עושים גם בציבור החרדי. אז לומר לאדם שזו תועבה והיפך דעת תורה. זה פשוט לא נכון. מי שסבור שזו תועבה ויש כאלה שלא יעשו כך, ומי שהולך בעקבות פסקי דין אחרים שיעשו כרצונם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל