לתרומות לחץ כאן

השעה התשיעית – מה מקור הסגולה?

שאלה:

שלום לכבוד הרב, רציתי לברר האם ישנו מקור קבלי או מקור אחר בר סמכא לענין סגולת 'השעה התשיעית'? אינני נמנה על הנשענים על הסגולות ובכל זאת, חשוב לי לדעת. בתודה מראש

תשובה:

מקור הסגולה הוא בספר 'ברית מנוחה', ספר קדמון המוזכר על ידי רבי חיים ויטאל: "קבלה יהיה בידך שהשנה התשיעית שנה מובחרת, החודש התשיעי הוא חודש טוב מן הטובים וחודש רצון, ויום התשיעי לחודש המובחר שבכל החודש, ושנה תשיעית של יום שעה טובה ומובחרת משעות היום – והיא מוכנה מאוד להצלחה, צינור לכל השפע". בספר 'ברית מנוחה' מצוין כי מקורה של הסגולה הוא מזמן התנאים, ונאמר ברוח הקודש. כך שהסגולה יש לה מקור, אף שכמובן העיקר אינו חיפוש אחר סגולות אלא ריבוי צדקה ומעשים טובים והרבה הרבה תפילות.

שיקובל ברצון!

הצטרף לדיון

22 תגובות

  1. אכן יש משמעות לתפילה ולצדקה בכל זמן אך האם זה קשור לסגולה זו? מה גם שכל שנה ארגונים מסויימים מוצאים לנכון להסביר למה דווקא השנה ולמכור אותה בעטיפה חד-פעמית עד השנה הבאה

  2. חיפשתי ולא מצאתי שום מקור לדברי הרב ירקוני אשמח אם יפרט מקור לדבריו או שמא שמע מרבותיו בע"פ וא"כ מי הם רבותיו.
    אמנם שמעתי מאחד הגדולים ששעה שהרבה מישראל מתפללים בה היא עת רצון מיוחדת
    בברכת התורה

  3. שעה שהרבה מתפללים בה היא עת רצון…
    נשמע מעניין. עכשיו החלטתי שז' כסלו בשעה 9:30 היא עת רצון. אם אצליח לפרסם, תווצר ממילא שעה שהרבה מתפללים בה.
    יש לי רק בעיה קטנה, בשעה הזו אני באמצע העבודה. מה דעתכם? מותר לי להפסיק את העבודה באמצע בשביל התפילה הזו? אה, בעצם יש לי רעיון: אשכנע גם את הבוס שזו עת רצון, ואז באותה שעה יסגר כל המפעל, וכולם ילכו להתפלל (אולי הגויים לא?).
    בכל זאת, צריך למצא פתרון לבעיה אחרת: מה דינם של מלמדי דרדקי? הרי אפילו בשביל בניין ביהמ"ק לא מבטלים תלמודם. אני זוכר שלפני מספר שנים שמעתי על ת"ת אחד בו הפסיקו כל התלמידים את לימודם והתפללו באותן 9 דקות (עוד המצאה, לחפש מתי לכו"ע זו השעה התשיעית. אולי גם ינסו לברר שיעור תוספת שבת לכו"ע? אה, זה לא סגולה…).

  4. בתפילות אין נזק, זה נכון. הבעיה היא שהקטע המרכזי בסיפור כאן, זה לא התפילה, אלא ה"סגולה" וכל הרוח שמסביב. אבל בא נניח שמדובר בתפילה נטו, אז נכון אין נזק בתפילות המוניות או פרטיות.
    אבל לגבי קריאת פסוקים, אם זה פסוקי תפילה והמתפלל מבין מה הוא אומר, אז אכן כן, זו תפילה כמו כל תפילה. אבל אם הפסוקים נאמרים רק כ"סגולה" לקרא אותם, אין בכך כלום!!!! לא מקבלים על זה שכר של לימוד תורה (כי יש לו כוונה אחרת לגמרי) ודאי לא שכר תפילה. הוא הרי לא מתפלל ומבקש, אלא קורא קטע מהנביא.
    גם הסגולה המוסמכת יותר של קריאת שמו"ת פרשת המן ביום ג' של פרשת בשלח, כל עניינה הוא התבונננות בכחו של הקב"ה שהאכילנו מן ארבעים שנה במדבר. מי שקורא פרשת המן סתם בתור סגולה, ובפרט אם אינו מתכוון להבין מה מוציא מפיו, אין בכך כלום. זה מגוחך עד עצוב וכואב מה שעושים כל מיני ארגונים עם העניין הזה, "עשרה תלמידי חכמים יקראו בשבילך פרשת המן", מה הקשר? אחרי שהבינו שלא כולם תמימים, כתבו שכל אחד יקרא בעצמו פרשת המן, אבל לא מחקו את הסגולה שביום ג' פרשת בשלח יתפללו עליך. מה המקור לתפילה ביום הזה?

  5. אני מניח שגם מבחינת "מייסדי הסגולה" הנושא המרכזי הוא המשפחות העניות הסובלות שיש לעשות כל מה שאפשר כדי לגייס עבורם כסף, ולכן גם אני רואה את עיקר ה"סגולה" בתרומה לצדקה, ולאו דוקא בקביעת תפילה בדקות אלו ממש, אף שכאמור תפילה בכל זמן לא מזיקה… ואגב גם תרומה לצדקה בכל זמן אינה מזיקה, העיקר שבני ישראל ידאגו איש לאחיו.

  6. אה, הבנתי. נתקלתי כבר ביהודים מעיר אחת שנותנים צדקה לקופה של עיר אחרת, כי בעיר האחרת מרוויחים גם כמה סגולות על הדרך (רווחים "מהצד").
    בקיצור, בשביל מצוות צדקה -או יותר נכון בשביל שקופת הצדקה תתמלא- מותר לעשות הכל עד לפרוץ לחנות ולגנוב משם.
    קשה לי להאמין שזה רצון הקב"ה…

  7. אני לא קשור לשום קופה ואינני אחראי על מעשיה… אבל אני לא בטוח שאתה רואה את הדברים נכון, זה לא שבמקום לתת פה נותנים שם, זה במקום לא לתת בכלל… הרי אדם לא קם סתם בט' כסלו ומחליט לתת 180 ש"ח לצדקה רק השאלה למי… מפתים אותו עם פרסומות לתת לקופה מסויימת בשביל התפילה ואז הוא נותן, ובלי זה לא היה נותן בכלל. אישית אני נותן את עיקר הצדקה לקופה השכונתית אצלנו.
    תרשה לי לומר לך משפט שאמרתי פעם: לקחתי אברך אחד טרמפ, וכל הדרך הוא היה מלא בטענות כרימון כנגד אירגוני הקירוב שלדבריו משקיעים בקירוב רחוקים במקום בקירוב קרובים שנזקקים לעזרה, בחורים נזקקים ועוד. אמרתי לו: גם בהנחה שאתה צודק, בקשה קום ותעשה מעשה… כלומר אתה לא יכול לבוא לאדם שפועל ועושה ולומר לו מה לעשות, הוא עושה מה שמדבר אל ליבו, ללב שלך מדבר משהו אחר, תעשה!!
    כך אני אומר גם כאן, יש כאן אנשים שמוסרים נפש למען עניי ישראל, לא חכמה לשבת בבית על הספה עם היתד נאמן ולצקצק בלשון ולומר, כך אוספים כך לא אוספים, אתה חושב אחרת, בקשה, נראה אותך מביא כמה עשרות מליונים שנדרשים כדי לקיים את האנשים האלו… ואנא אל תאמר לי המטרה לא מקדשת את האמצעים וכו', אני מכיר את זה…. תנסה להכנס לנעליים שלהם, צא מהמשבצת שלך לכמה דקות…

  8. סליחה על החוצפה אבל אותי זה הרגיז מה שלי היה נראה כגועל-נפש. כשמפרסמים ומחלקים הבטחות לישועות וכל פעם זה לראשונה בהסטוריה (הצחיק אותי שליארצייט הראשון של ר' אהרן לייב פורסם שלראשונה בהסטוריה תתקיים תפילה בקברו. כאילו שהמתינו להזדמנות) ויש הרבה אנשים שאין להם את ה-180 ש"ח והם לא היו נותנים כי אין להם מאיפה. רק בשביל הסגולה מורידים מהפיות של הילדים כי זאת השקעה בטוחה. צדיק הרי הבטיח. וכשזה לא עובד יש עוד סגולה. ובדידי הווה עובדא ואכמ"ל. ואם כנים הדברים אז מדוע שלא יעשו את הסגולה עבור כל הנתמכים ויסגרו את הקופה? למה להשאיר מקרים נוראיים בתור אביונים הגונים כשאפשר לפתור את הבעיה מהשורש? לא יודע. לא מריח לי טוב

  9. הבעיה שכשאנשים במצוקה ומה שניסו לא עבד באופן טבעי הם נתלים בכל מה שרק ניתן וגם אם זה אומר לרוקן את הכיסים. וממש לא כולם מבינים שהבטחה הכוונה לאולי. במיוחד כשיש תמונה או חתימה של גדול-הדור.

  10. רבותי עצם הנידון לא היה על קופות הצדקה אלא על האדם הפרטי שרוצה להתפלל באותן הדקות ולכן לא נראה לי שזה צריך להיות מוקד להשמצת קופות הצדקה.
    לעצם העניין לצערינו יש אנשים שמפסידים חלק ממעלת הצדקה בכך שסומכים רק על הסגולות. ובדידי הוי עובדא שנכחתי בכנס איסוף לדמי קמחא דפסחא השכונתי ונעמד יהודי יקר בעל תשובה טרי ואמר לרב השכונה: כבוד הרב אולי כדאי שתביאו כאן ישועות ואז הרבה יתרמו. חבל שבעיני רבים כך נראית מצוות צדקה המעולה

  11. ירקוני היקר
    בקשר לסגולה שהזכרת
    כל הכבוד!!!
    את דעתי על עניין הסגולות, כבר כתבתי. מסיבה זו, כמובן שלא עשיתי עסק מעניין "השעה התשיעית". בכל זאת, סקרן אותי לדעת לאיזה פסוקים נטפלו בעלי הסגולות הפעם. עיינתי בפסוקים שהזכרת, ואורו עיני!! מדובר במעשה של אליהו ונביאי הבעל בהר הכרמל. מה שהזכרת שבפסוק כ"ו יש לקראת מתחילת הפסוק עד תיבת "עננו", לא מדובר בתפילה לקב"ה אלא בתיפלתם של אנשי הבעל "הבעל עננו".
    הבנתי את כוונתך ברמיזתך הנחמדה.
    אכן כן. ענייני הסגולות הללו קרובות מאד לענייני…

  12. בודאי שצריך לתת צדקה לשם שמים. אבל כל מה שהקופות עושים בשביל לעודד את הצבור לתרום, הכל זה בהסכמת גדולי ישראל שליט"א וח"ו לזלזל. כתוב ישרים דרכי ה' וכו', ואם יש מישהו שבגלל שלא מבין, אז הוא בונה על הדברים האלו בצורה לא נכונה, זה לא אשמת הגבאים של הקופות המוסרים נפש בשביל העניים.
    והסגולה מהספר "ברית מנוחה" חמור מאד מי שמזלזל בזה, וזה קרוב ממש לאפיקורסות. זה כמעט כמו אלו שמזלזלים בספר הזוהר הקדוש

  13. מקור סגולה זו בהררי קודש (למשל מוזכר גם ברמבן)
    השאלה היא בפרטים: אלו פרקי תהלים וכדומה.
    ובעיקר ב'יהי רצון' נשמע לי שחיברו מישהו מחכמי הדור האחרון או אולי דור אחורה.
    במחילה מכבוד תורתם. את התפילות תיקנו עזרא ובית דינו. לרבן גמליאל
    הייתה הזכות להוסיף ברכה בשמונה עשרה (וכן בברהמז).
    יש טעם לחשוב שמישהו בדורנו גם מסוגל לתקן תפילה או משהו כזה?
    קם לו יהודי שלמד דף גמרא או שניים בחייו ומתערב בעניינים לא לו.
    וודאי שכל יהודי שמעוניין יכול להתפלל לה' במילותיו שלו. אך לתקן תפילה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל