לתרומות לחץ כאן

פתח פתוח לרשות הרבים – דלת נעולה

שאלה:

שלום וברכה, אתמול הייתה לנו ישיבת צוות מטעם העבודה, ישבו שם כעשרים נשים (רובן לא שומרות תורה ומצוות) והביאו רופא שירצה לנו, במהלך ההרצאה אחת הנשים נעלה את הדלת של החדר כדי שלא יכנסו אנשים ויפריעו- האם היה בכך משום איסור ייחוד?

תשובה:

שלום וברכה

לנשים ספרדיות אסור להתייחד אפילו גבר אחד עם הרבה נשים, כמבואר בשו"ע אבהע"ז סי' כב סעי' ה. אמנם יש שהקלו בפתח נעול כאשר יש סיכוי שמישהו ידפוק ויבקש להכנס, אבל זו אינה הדעה המקובלת בפוסקים. 

מקורות:

בספר ‘דבר הלכה’ (סימן ג, סעיף ב) כתב בשם ה’חזון איש’ להתיר בפתח סגור ולא נעול, ובהוספות (עמ’ קפח) הביא מעשה שהתיר החזו”א בפתח סגור ולא נעול בקומה שנייה ושלישית. כשבעל המעשה שאלו שהרי אנשים דופקים לפני שנכנסים, ואם כן אין בני אדם יראים מכניסת אנשים, ענהו ה’חזון איש’ שיש גם ‘פרא אדם’ שאינו דופק, ודי בכך בשביל שיהיו אנשים יראים ממנו ((בשו”ת אגרות משה (שם, אות ד) כתב קולא נוספת, וחידש שיש להתיר את הייחוד אפילו בפתח נעול. הסיבה לכך היא משום שכשאדם דופק על הדלת מיד קמים לפתחו, ולכן יש פחד שאדם ידפוק ויהיה צורך לפתוח את הדלת. לכן, בשעות שבהן סביר שאנשים יבואו וידפקו על הדלת, ניתן להקל אפילו אם הדלת נעולה מבפנים. חידוש זה אינו עולה מדברי שאר פוסקים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. זו טעות! שומרות זה כאשר אכן אין איסור יחוד, אבל כאן זו פשוט מחלוקת הלכתית, כלומר לדעת השו"ע שאוסר, גם לאשכנזיות אסור להיות שם… זה שהן סומכות על הכרעת הרמ"א אינו אומר שמבחינת הספרדיות אין לאשכנזיות אסיור יחוד…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל