לתרומות לחץ כאן

הסיבה לעקדת יצחק

שאלה:

ב"ה רציתי להציע את הפירוש שלי לניסיון עקדת יצחק (אני יודעת שהפירוש שלי לא תואם בכלל את הגישה החרדית למקרא אבל זו פשוט הדעה שלי), בעקבות המיקוח התמקחות שהיתה בן אברהם אבינו לקב"ה לפני החרבת סדום ועמורה (האף תספה צדיק עם רשע וכו' וכו' ) , כאילו הקב"ה אמר לעצמו בלשון עממית של היום "מה אני ילד קטן מה אני לא יודע איך מנהלים את העולם? איך עושים צדק? הוא לא סומך עלי בעיניים עצומות שאני יודע מה אני עושה? אז עכשיו אני אעשה לו כזה ניסיון שהוא ידע כל החיים שמילה שלי היא מילה' ובאמת אברהם אבינו עמד בניסיון קשה מאוד כשהוא לא מוציא הגה ומציית בנאמנות לדבר השם זכותו יגן עלינו. אגב,האם יש עוד דוגמאות בתנ"ך לאנשים שהתווכחו עם השם ומה קרה אח"כ)

תשובה:

אינני זוכר שאבהם אבינו "התווכח" עם הקב"ה, אני זוכר רק שהוא התחנן התפלל וניסה לרצות… ובכל מקרה הקב"ה לא "מראה לאנשים", אלא מדריך מכוין ומתקן חומל מכפר וכו', והכל רק לטובתנו בחסד אין סופי. אגב דין ודברים דומה למה שאת מבקשת היה פעמיים בין משה רבינו לקב"ה, הראשונה במצרים עת שהלך לפרעה ובעקבות זאת הוכבדה העבודה, והפעם השניה לאחר חטא העגל.

ברכה והצלחה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ב"ה
    אנסה להסביר את עצמי שוב : השם החליט להרוס את סדום ועמורה . אברהם אבינו מנסה לברר ואם יש שם מ50 עד 10 צדיקים אז לא ראוי להציל בשבילם?
    מה שאני אומרת
    – הקב"ה יודע כמה רשעים וכמה צדיקים יש . הוא לא צריך שיגידו לו. הוא יודע לקבל החלטה צודקת , ולא אומרים לו האף תספה צדיק עם רשע או השופט כל הארץ לא יעשה משפט . אלא סומכים עליו בעיניים עצומות שהוא
    ברא את העולם
    מנהל אותו נכון
    עושה צדק כל הזמן
    אברהם אבינו ברחמנות ודאגה נתן לה לשלוט עליו (לרחמנות ולדאגה)
    ולכן לדעתי זה כאילו … הקב"ה נעלב … וניסיון העקדה בא להטמיע באברהם אבינו ציות מוחלט של אמונה עיוורת גם כשהקב"ה אומר משהו כל כך אבסורד להרוג בן.
    כמו הפסוק "אם יגידו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין",
    ניסיון העקדה פותח בפסוק ויהי אחר הדברים האלה , אני מפרשת הדברים האלה" זה השיחה על סדום ועמורה.
    נתת לי 2 דוגמואות על משה רבינו לא בדקתי אותם בתנ"ך עדיין, מהזכרון אני זוכרת "למה הרעותה לעם הזה" כשהעבודה נעשתה יותר קשה, אבל זה לא ניסיון לבדוק אם הקב"ה יעשה נכון או יטעה לפני שהוא עושה . זה ניסיון להבין למה קרה מה שקרה , על חטא העגל לא זוכרת כרגע, אך אתמקד בנושא האמונה עיוורת . נזכרתי אחרי שכתבתי את השאלה שיש ביטוי "ניצחוני בניי" שהקב"ה אומר. בדקתי באינטרנט כי איך יכול להיות שהשם יגיד דבר כזה … האמת לא כל כך הבנתי את הביטוי נצחוני בני לא קראתי יסודי משהו בקשר לנבואה או התורה בשמיים… אבל בעיקרון , הקב"ה תמיד יודע הכל הכי טוב ולנצח. לא מלמדים אותו איך לעשות צדק ולשפוט, וזה כאילו מה שאברהם עשה וזו הסיבה לדעתי לעקדת יצחק.
    חייבת לסיים במשפט אני מכבדת את האבות מאוד למרות שאני מבית חילוני לא חרדי אני כן מכבדת מקוה מאוד שלא משתמע אחרת חלילה וזכותו של אברהם אבינו יגן עלינו ואשרינו שזכינו לאבא כזה הראשון באבות הגדול מכולם

  2. כוונתי היתה שלא ניתן לשפוט את גדולי האומה ובודאי לא את בורא העולם, על פי תחושות והתנהגויות נמוכות ורדודות כמו אלו שלנו. כביכול אברהם מתווכח עם בורא העולם וכביכול הוא נעלב, זה לא מקצועי… כי זה בכלל לא המטריה… הכל מדובר בדברים נשגבים ומורמים מאוד, לכן התפיסה הכי מתאימה שאנחנו יכולים לראות בה את הדברים זה תפילה והפצרה מהקב"ה, והכרעת הקב"ה להפוך את סדום ועמורה כחלק מתיקון העולם וכו' וכו'..

  3. ב"ה
    לפי הגישה שלך התורה היתה ניתנת כך : כל יהודי היה מקבל ספר עם דפים לבנים בוהקים הוא היה מסתכל בהם ואור היה יוצא מהם ישר אל הפנים שלו .
    לא היו מילים ולא אותיות לא היה צריך לפרש לתרץ להקשות.
    ובטח יש דרך לפשר בין הגישה שלך שרואה בדמויות המקראיות קדושות נשגבות רוחניות וכל מה שהם אומרים זה רק רוחני (אגב יש בי מזה)לבין הגישה שלי שקוראת מילים ומשפטים שאנשים אומרים
    ואני קוראת שאברהם אבינו אמר לקב"ה "השופט כל הארץ לא יעשה משפט וזה לא דרך לדבר לקב"ה זה לא כבוד זה .
    אגב יש הבדל ביןלפקפק אם מישהו יעשה את הדבר הנכון לפני שהוא עושה לבין לשאול הסבר אחרי שהוא עושהכמו שמשה
    ודרך אגב חשוב לומר זה היה רק ניסיון העקדה מראש הקב"ה התכוון לניסיון בלבד
    אבל כשאני קוראת לפני הניסיון בפרק כ"ב כתוב ויהי אחר הדברים האלה אני מפרשת הדברים האלה : שאברהם אבינו דאג שמה לא יהיה פה צדק מוחלט והקב"ה שדורש מאיתנו אמונה תמימה נתן לו בתגובה את ניסיון עקדת יצחק ובכך להטמיע בו את העובדה שמנהיג העולם יודע מה שהוא עושה כשהוא מחריב וכשהוא לא מחריב וכמובן שהוא יודע לבד אם יש צדיקים ואם צריך להציל או לא.
    המשיח כבר בפתח … כשהוא יבוא יכול להיות שכל אחד יוכל לזכות לראות את אברהם אבינו פנים מול פנים נלך אני ואתה אז אליו … ונשאל אותו הוא כבר יגיד לך שאני צודקת … :- )

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל