לתרומות לחץ כאן

תזונה בריאה בראי היהדות

שאלה:

שלום יש לי במשפחה כאלו ששומרים על הבריאות שלהם בהגזמה כמו שאוכלים רק ירקות לא אוכלים לחם חיטה בגלל שהוא מהונדס גינטית וכו' והם מתווכחים שהתורה אומרת כך האם אין כאן חיסרון באמונה? ומה הוא הקו?

תשובה:

שלום וברכה

על פי הלכה יש כביכול שני משפטים מנוגדים, שהבנת התרכובת שלהם מבהירה את היחס התורני בענין זה. מצד אחד הרי נאמר בתורה ונשמרתם מאוד לנפשותיכם! אדם מחוייב בשמירת גופו, וגם הרמב"ם ייחד פרק שלם בהל' דעות כדי להסביר איך כדאי וטוב לחיות. זה בהחלט ערך תורני. מצד שני הרי כתוב שומר פתאים ה', והיינו, שאל לאדם לדאוג יותר מידי ולהשמר יותר מידי, כי בורא העולם שומר עליו, כיצד ניתן ליישב את הדברים. ההסבר הוא פשוט. ככל שמדובר בסכנה מוחשית אמיתית ומקובלת, יש חיוב של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם על פי אדם מחוייב להמנע מאותה פעולה מסכנת. אבל ככל שמדובר בהנהגה מקובלת בין הבריות ובאופן שלא ניכרת סכנה מעבר למחקר כזה או אחר, כמו למשל שימוש בקמח לבן, שאינו מסוכן והרבה אנשים חיים עד זקנה ושיבה בלי כל קושי איתו ביחד, אלא שכמובן בריא יותר לקיבה קמח מלא, זה לא בכלל הענין הזה, ומי שבוחר להשמר ולהזהר יותר זה בסדר, כל אחד עושה כפי הרגשתו והבנתו אבל זה כבר לא ענין דתי. אין בזה גם חוסר אמונה, מה שנכון ומועיל, גם אם אין בו חיוב הוא בהחלט מותר. מה גם שלא כל דבר בדוקא מקצר ימים יש דברים שתורמים לאיכות החיים, אוכל כבד גם אם אינו פוגע לטווח הארוך הוא ודאי פחות נוח לטווח הקצר…

ברכה והצלחה ובריאות איתנה לכולם!

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ידועים דברי המסילת ישרים בפ"ט דע כי יש יראה ויש יראה: יש יראה ראויה ויש יראה שוטה, יש בטחון ויש הוללות. כי הנה האדון ברוך – הוא עשה את האדם בעל שכל נכון וסברא נכוחה לשינהג עצמו על דרך טוב וישמר מן הדברים המזיקים אשר נבראו לענוש את הרשעים, ומי שירצה שלא ינהג עצמו בדרך החכמה ויפקיר עצמו לסכנות, הנה אין זה בטחון, אלא הוללות. והנה הוא חוטא במה שהוא נגד רצון הבורא יתברך שמו, שרוצה שישמור האדם את עצמו. ונמצא שמלבד הסכנה המוטבעת בדבר אשר הוא עלול אליה מפני חסרון שמירתו, הנה עוד הוא מתחיב בנפשו בקום עשה בחטא אשר הוא חוטא, ונמצא החטא עצמו מביאו ליענש. ואולם השמירה הזאת, וזאת היראה המיוסדת על הנהגת החכמה והשכל, היא הראויה, שעליה נאמר (משלי כב): ערום ראה רעה ונסתר ופתיים עברו ונענשו. אך היראה השוטה היא, שיהיה האדם רוצה להוסיף שמירות על שמירות ויראה על יראה, ועושה משמרת למשמרתו באופן שיגיע מזה ביטול לתורה ולעבודה. והכלל להבחין בין שתי היראות הוא מה שחלקו חכמים זכרונם לברכה באמרם (פסחים ח): היכא דשכיח היזיקא שאני. כי מקום שההיזק מצוי ונודע, יש להשמר. אך מקום שאין ההיזק נודע, אין לירא. ועל כיוצא בזה נאמר (חולין מו): ריעותא דלא חזינן לא מחזקינן, ואין לו לחכם אלא מה שעיניו רואות. הוא עצמו ענין הפסוק שהבאנו למעלה "ערום ראה רעה ונסתר", הא אינו מדבר אלא בנסתר מן הרעה אשר רואה לא ממה שיוכל להיות שיהיה אפשרי שיבוא, והוא ממש ענין הפסוק שהזכרתי למעלה, אמר עצל שחל בדרך וגו'.
    א"כ יש לשאול:
    1) אדם שלא אוכל דברי חלב או עוף לא משום שהוא מרגיש בזה יותר נוח אלא שהוא חושב שזה מסוכן לבריאות שזה דבר שידוע לכל וגם מחקרית אין שום בעיה בזה ואדרבה כשצורך לא בהגזמה זה מועיל האם מי שלא אוכל משום כל מיני נטורופתים למיניהם שאומרים שזה לא בריא אין בזה משום היראה השוטה שעליה דבר הרמח"ל
    2) כנ"ל לעניין מונוסדיום גלוטמאט שארגון הבריאות העולמי האיחוד האירופי ומינהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) קבעו כי מונוסודיום גלוטמט הוא תוסף בטוח לשימוש האם מי שלא אוכל אותו מטעמי בריאות אין בזה איסור
    3) כנ"ל לעניין לחם שאפילו שעשוי מקמח מלא לא טוב להם שהוא מהונדס גינטית שארגוני הבריאות החשובים גם בזה אומרים שאין בעיה האם אין איסור
    סליחה על האריכות ותודה על התשובה

  2. אין בזה איסור, אולי זו טעות, אבל לא איסור. אין איסור לטעות בענינים אלו… אין טעם להתווכח בזה, עשה אתה כפי שאתה מאמין והם יעשו כפי שמאמינים הם… הדברים שציטטת אמורים באופן שזה מבטל מתורה ומצוות, לא נראה שזה הנושא אצל בני משפחתך..

  3. אני מבקש סליחה אבל אני לא בא להתווכח עם הרב אני רק מנסה להבין
    אם השתדלות יתירה בעייני פרנסה כגון אדם שעובד שעות נוספות וכו' יש בה איסור של חיסרון באמונה כיון שהקב"ה הוא המפרנס ואדם שעושה יותר מדי השתדלות מראה שהוא חושב שהוא המפרנס וזה תלוי בו וצריך להעיר לו על זה – כך לעניין אכילה מי שאוכל יותר מדי בריא מראה שהוא חושב שאם הוא יהיה בריא או חולה או כמה שנים יחיה וכדומה זה תלוי בו ולא בבורא עולם וזה חיסרון באמונה
    אני לא אומר שאדם לא יאכל בריא להפך אדם חייב לאכול בריא אבל דברים שארגוני בריאות גדולים אומרים שאין בזה שום דבר רע בעיני זה שטות ושיגעון
    וזה לא רק אצל בני משפחתי שאני רואה כל מיני אנשים שהולכים לכל מיני נטורופתים למיניהם והם אומרים להם אל תשתה חלב רגיל רק חלב אורז ושקדים ואל תאכל לחם רק פירכיות וכו' וכו' כל מיני דברים כאלה ואומרים שכולם צריכים לנהוג כך ובוודאי שזה מונע מעשיית מצוות שמי שעושה את העיקר שלו בחיים ומשקיע מאמצים רבים והרבה כסף איזה אוכל בריא יאכל היום ואיזה מחר במקום שישקיע את המאמץ הזה בעשיית המצוות בדקדוק בעיני אני רואה שיש בזה עבירה וחסרון באמונה ולא נופל מאדם שכל היום היום עובד
    אפילו ברפואה יש מה שקוראים לו אורתורקסיה שהוא סוג של הפרעת אכילה שאנשים שהופכים להיות אובססיביים לגבי אכילה על מנת לשפר את בריאותם ק"ו מי שבוטח בבורא שצריך להתרחק מההגזמות האלה

  4. ברור שאכילה בריאה חיונית והרמב"ם נתן כללים מאוד קפדניים בענין זה שקשה מאוד לקיימם ראה בהל' דעות, ולכן כיון שהגבול אינו ברור ומדויק, כל אחד יעשה כהבנתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל