לתרומות לחץ כאן

תשלום לעבודת הסרטה שבוטלה

שאלה:

בוקר טוב במסגרת עבודתי בארגון שלחתי את מזכירתי שתזמין מסריטה שתצלם ותערוך וידאו. סיכמתי איתה על תשלום לפי שעה והתניתי עמה שהעבודה תהיה מוכנה תוך שבוע. אנשים רבים היו מעורבים בהתקשרות הזו וכך יצא שברגע האחרון המוסרטים הגברים סירבו שאישה תסריט אותם, והטילו וטו על ההסרטה, ללא שאני או מזכירתי עודכנו בכך בזמן. נאלצנו לבטל, והמסריטה כבר הייתה בדרך. היא שבה לביתה. בערב לא השגנו תחליף וההנהלה החליטה שההסרטה תבוצע בכל זאת, ושוב הזמנו אותה, אך לאחר מספר שעות התברר שיש תחליף וביטלנו שוב. (היא עדיין לא יצאה לדרך). לטענת המסריטה על מנת לעמוד בלוח זמנים צפוף כפי שהצבנו לה היא ביטלה עבודות מתמשכות ומעוניינת בתשלום. האם וכמה עלינו לשלם לה? תודה

תשובה:

שלום וברכה,

המסריטה יצאה לדרך – ולכן נחשב שהיה קניין עם המסריטה. ועל הביטול הראשון אין חובת תשלומים, מאחר והיה שביטלו אותה מחמת אונס (שלא רצו הגברים), אבל על הביטול השני חייבים לשלם, כיון שסיבת האונס התבטלה. ולא משה אם ביטלה עבודות אחרות או לא מאחר והיה קניין.

על כן יש לשלם למסריטה תשלום עבור הביטול כפועל בטל – כמה הייתה רוצה שיפחתו לה משכרה ולא תעבוד.

בהצלחה.

מקורות:

שכר פועל כדי לחרוש את שדהו, ובלילה ירד גשם ולא יכולו הפועלים לעבוד והתבטלה העבודה, נחשב אונס של המעביד – ופטור המעביד. ולמרות שהיה קניין עם הפועל, או שיצא לדרך – שנחשב לקניין, פטור המעביד. ואם ביטלו שלא מחמת אונס, חייבים לשלם לפועל מחיר של פועל בטל גם אם לא היה מוצא עבודה חלופית באותו זמן, מאחר והיה קניין ראה שו"ע חו"מ סימן שלג סעיף ב.

במקרה הנ"ל שהשכרתם אשה שתסריט, והאשה יצאה לדרך, נחשב שהיה קניין. אמנם חל אונס בשכירות, שהגברים לא מעוניינים שאשה תסריט אותם, ולכן בביטול הראשון אין חובת תשלומים. אמנם אחר ההחלטה של ההנהלה שהאשה שההסרטה תבוצע בכל אופן, הרי שבטל האונס, ולכן אם ביטלו אותה בפעם השנייה אינו מחמת האונס, אלא שרצו מסריטה אחרת. ולכן חל חובת תשלומים למסריטה כפועל בטל – כמה היתה רוצה לשבת בביתה ולא לעבוד, ולהפחית משכרה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה. אציין כי היא מבקשת תשלום עבור עבודות מתמשכות. לא רק תמורת יום אחד של הסרטה. לטענתה היא ביטלה עבודות אחרות שהוזמנו בטווח של הימים הקרובים על מנת לעמוד בלוחות הזמנים שהצבנו. זאת למרות שלהסרטה בפועל נדרש רק יום או יומיים ובימים הבאים אמורה הייתה להתבצע עבודת עריכה שניתנת לביצוע בכל שעה ומכל מקום, ללא דרישת שעות מצידנו אלא רק התניה שהתוצר יהיה אכן מוכן בזמן.

  2. שלום,
    לפי התשובה שכתבתי המסריטה אמורה לקבל את רוה המחיר שהובטח לה – כפועל בטל, וא"כ מדוע תבקש גם על העובדות שביטלה, הרי זה מתכסה בכר שאמורה לקבל?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל