לתרומות לחץ כאן

מתי התקיימה הבטחת ה' לאברהם שירבה זרעו?

שאלה:

למה לא התקיימה הבטחת ה' לאברהם והיה זרעך כחול הים וכו' הלא אנו עם קטן מאוד יחסית לעמים אחרים בכל מקרה לא כחול הים.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית אניחושב שכן היינו כחול היום אלא שבהיותנו בגלות אנחנו מתמעטים והולכים בעוה"ר מפעם לפעם, כמו בשואה וכדומה. הרי הגמרא בגיטין מתארת כמות עצומה של יהודים בארץ ישראל, מאות מליונים… כמו כן ידועה הגמרא על אותו כהן גדול שספר מליון ומאתיים אלף כליות של קרבן פסח, מה שאומר שבאותו היום הקריבו מעל לעשרה מליון יהודים את הקרבן לכל הפחות [לפי חישוב של עשרה אנשים לקרבן שזה המינימום]. בעזרת ה' לעתיד לבוא ישוב המספר ויגדל בהתאמה ונהיה עם גדול עד למאוד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מאז ומעולם תמהתי על דברי הגמ' בגיטין המציינת את מס' היהודים שחיו בירושלים הנצורה בלבד! מעבר לגולים שכבר גלו עם החרש והמסגר ומלבד אותם שהוגלו הרבה לפני כן ע"י סנחריב. ותמהתי האם אלו סיפורים היסטוריים בעלמא? קשה להניח! זהו הרי גמרא ולא ספר היסטורי! עד שהעיר הבורא את עיני בנושא!

    לדעתי ישנם שני סיבות חשובות לידיעת המספר העצום הזה. א) הרי יש חיוב אבלות על החורבן בימות השנה בכלל ובימי בין המצרים בפרט. ככל שנע יותר כמה היו – כך תהיה משמעות עמוקה יותר לאבלות. אך לדעתי זאת לא הסיבה היחידה ואולי אפילו לא העיקרית. הן דברים ברורים הבטיחה לנו התורה בפרשת התשובה (פרשת וילך) והיטבך – והרבך מאבותיך! ככל שנדע את הכמות הבלתי-נתפסת הזו – כך נוכל לקוות למספרים שעוקפים את זה בקרוב ממש בימינו ובמהרה דידן!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל