לפי מה קובעים בכורה לפי הלידה או לפי זמן ההיריון?

שאלה:

שאלה שנשאלה בשיעור אדם התחתן עם שתי נשים: עיבר את אישתו הראשונה ולאחר מכן עיבר את אישתו השניה. אישתו השניה ילדה בן ראשונה .האם הילד הזה הוא הבכור ? או ראשית אונו עם הראשונה הוא הבכור למרות שיוולד ימים ספורים אחר כך? (אני טענתי שהתינוק שנולד בפועל הוא הבכור ) מי זוכה בבכורה?

תשובה:

שלום רב,

בפשטות ודאי שאתה צודק שהולכים לפי מי שנולד ראשון, והוא נחשב לבכור. אולם ידועים דברי הגר"א בספרו קול אליהו בפרשת כי תצא שם הוא עושה חשבון לגבי יבום ועולה מדבריו שהראשון שממנו התעברה האישה הראשונה הוא נחשב לבכור – ראשית אונו, ולא מהשניה למרות שנולד לפניו. ושם גם הובא קושיה מפרשת השבוע שרש"י מביא מדרש שיעקב הגיע מטיפה ראשונה, ובכל זאת עשיו היה נחשב הבכור. ראה שם מה שתירצו.

מקורות:

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל