בורר וטוחן סמוך לאכילה – דרך אכילה ודרך ברירה

שאלה:

שני מלאכות אלו מותרות כאשר הן נעשות סמוך לסעודה. א) האם ישנם מלאכות נוספות? ב) מדוע? הרי לא יעלה על הדעת להתיר קצירה ולישה ובישול ושחיטה סמוך לסעודה אז מה נשתנה אלו שני האיסורים שכן הותרו?

תשובה:

הרעיון במלאכת בורר ובאופנים מסויימים במלאכת טוחן [ההגדרה שלך היתה מאוד גורפת] שמעשה שנעשה בדרך כלל לאוצר, כדי לצבור, נחשב כתיקון וכמלאכה ואסור, ואילו כאשר זה נעשה בשעת אכילה, זה נחשב חלק מסדר האכילה ולא כמלאכה. כלומר הסמיכות לסעודה אינה עצם ההיתר, אלא הוא אחד מהפרמטרים להגדיר שפעולת הברירה "היא מעשה אכילה" ולא "מעשה תיקון". לכן אגב הסמיכות לאכילה לא מתירה לגמרי, אלא רק כאשר הברירה נעשית ביד ולא בכלי, כי ברירה בכלי כבר מתפרשת כפעולת תיקון ולא כצורת אכילה, וכן מותר אוכל מפסולת ולא להיפך, שכן כאשר אתה מתקן את הכרי של התבואה אתה מוציא ממנו את האבנים ומשייר את התבואה, בעוד שכאשר אתה אוכל הפעולה היא הפוכה אוכלים את האוכל ומשיירים את הפסולת…

ערב טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל