לתרומות לחץ כאן

בעה"ב שעקף את הקבלן

שאלה:

שלום רב ראובן הקבלן קיבל עבודה (פרוייקט מתמשך) משמעון בעל הבית, הלך ראובן לחשמלאי וסגר איתו על עבודת חשמל ראשונית ואמר לו שאת כל עבודות החשמל במסגרת הפרוייקט הוא מקבל, הלך החשמלאי וביצע את עבודות החשמל הראשוניות. עברו כחודשיים ואז התקשר שמעון בעה"ב ישר לחשמלאי (עקף את הקבלן) לאחר שהכיר אותו במשך העבודה וביקש עבודת חשמל נוספת בתוך אותו פרוייקט החשמלאי ביצע את העבודה! אז שמע הקבלן ששמעון בעה"ב סגר עבודה ישר עם החשמלאי וכעס נורא! יצויין: – החשמלאי הוא עצמאי, הוא לא שכיר של הקבלן! – הפרוייקט עדיין לא נגמר ועוד יהיה המשך! – העבודה הנ"ל לא בדיוק הייתה בתוכנית הראשונה והיא כביכול תוספת שבעה"ב הוסיף! השאלות: א. האם מותר לחשמלאי לעקוף את הקבלן? או שהיה צריך להמנע מהעבודה ולשלוח את בעה"ב לקבלן? ב. לאחר העבודה האם החשמלאי צריך לפצות את הקבלן? ג. גם אם זה מותר הלכתית האם מבחינה מוסרית גם מותר?

תשובה:

שלום וברכה,

עבודה שקיבל החשמלאי דרך הקבלן, לא ניתן לעקוף את הקבלן, וגם אם יעקוף יצטרך החשמלאי לשלם דמי תיווך. למשל: קבלן שהביא חשמלאי לעבודה מוגדרת, אחר היכרות של הבעה"ב והחשמלאי סגרו בניהם את העסקה במחיר זול, חייב החשמלאי והבע"ב לשלם את דמי התיווך לקבלן. אמנם על עבודות חדשות שלא התנה הקבלן עם החשמלאי, יכולים הבעל הבית והחשמלאי לסגור עסקה ביניהם, כיון שעל זה לא היה סיכום, ואת העבודה החדשה לא תיווך הקבלן.

ולכן בשאלה א.וב. אם העובדה לא הייתה במסגרת של העבודה הראשונה אלא תוספת עבודה חדשה, מותר להם לסגור עסקה ביניהם ואין עליהם חובה לפצות את הקבלן.

ג. מבחינה מוסרית יש לבדוק כל דבר לגופו.

בהצלחה.

נימוקים:

מתווך שהציע עסקה – דירה להשכרה, ואחר שנה המשכיר והשוכר המשיכו את השכירות לשנה נוספת, לא מגיע שכר למתווך הראשון. מאחר ובעסקה הראשונה סיים את תפקידו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל