לתרומות לחץ כאן

אנשים טועים ופונים לדון בערכאות

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: עורך דין אמר בתנועה הנראה זלזול או כל הפחות תמיה על פעם שהיה לו דין עם חבירו ובא לב"ד אחד ואמרו שם שאם בעל דינו או הוא אינם מקבלים הפסק שאינם כותבים כתב סירוב עליהם, ואז שאל אם כן מדוע לבוא לדון בב"ד? ופסק לעצמו ללכת לערכאות גוים עם שכנגדו.

וסיפר לי זה כמו שאין צורך לב"ד היום, ותמהתי מאוד על טעות אדם ההוא, לא הבין מה שאמרו לו. כוונתם היה שלא יכתבו לו מ"מ אסור להתדיין אצל ערכאות גוים, ומזה אני מבין שמספר לאחרים זה כאילו מראה היתר לאנשים וגורם זילזו לב"ד ודינה תורה.

אם ב"ד אחד לא כותב כתב סירוב יש אחרים יותר טובים שאכן כותבים, וללכת לערכאות לפי מה שיודע וכבר חקרתי ושאלתי כאן רק אחרי היתר מן ב"ד וכל הפחות שישאל לב"ד שבעל דין איש כך וכך לא שומר תורה ומצות וכו' ויאמרו לו אם כן מותר לך אבל בלי לשאול לא יאות עביד.

בבקשה רציתי לשמוע מכבודיכם עוד על נושא, וגם מה מספר גיליון שליכם שכתבתם על נושא זה וטעות אנשים שרוצים להתדמות ערכאות לערכאות של סוריא. וכו' ולצערנו אף שמעתי מרבנים שאומרים שאין איסור שמ"מ זה גם דין וכו' ותשובה פשוטה אף שאני קטן כמעט כהשילשול (ע"ז מג ע"א) ומי אני לומר דברים מ"מ כאשר אפשר לקיים מה שכתוב בפסוק במשלי כא-ל וז"ל אֵין חָכְמָה וְאֵין תְּבוּנָה וְאֵין עֵצָה לְנֶגֶד ה'.

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה,

עם ישראל קיבל תורה מסיני – חוקים ומשפטים. אין דתינו כשאר האומות. יהודי שפונה לדון בערכאות, כביכול אומר שתורת משה אינה אמת, ולכן אינו רוצה לדון בדין התורה אלא לפי חוקות הגויים. ועל הפונה לדון בערכאות אמרו חז"ל, שמרים יד בתורת משה שאומה שאינה אמת ח"ו. ביטוי כזה לא שמענו על שום איסור, רק על פנייה לערכאות. מכאן רואים כמה הדבר חמור, ואסור לזלזל בזה, ואדרבה צריך להתריע על כך בקרב הציבור. ובפרט בחו"ל שאנשים גרים בין הגויים, ורואים את השופטים יושבים בעושר וכל טוב, ונמשכים לשם, וצריך להתריע שהדבר חמור ביותר.

יש נגע בקרב העורכי דין שאוהבים לזלזל בבתי דין. הנגע הזה נמצא גם בארץ ישראל וגם אצל עורכי דין שיש להם זיקה לתורה ומצוות. מהעורכי דין ניתן לשמוע הרבה טרוניות נגד הבתי דינים. אבל אם תחקור את הדבר תראה שהטרוניות שלהם אינם כלום. והסיבה שהם מתלוננים, היות וכאשר הם מייצגים בבית משפט הם מקבלים הון רב, ובבית דין שלא מחייבים את המפסיד בהוצאות משפט, ולא חייבים לבוא עם עו"ד שמייצג, ואין להם כמעט רווחים. ולטובת פרנסתם שווה להם להטיל דופי בבתי דין כדי לגרור את הלקוח לבית משפט, ואז לראות הרבה כסף בעיניים. שווה להם לכפור בתורת משה עם סיפורי שוא, כדי להרוויח הרבה כסף!!!

עלינו לדעת, כתוב בפסוק אלוקים ניצב בעדת א-ל, הקב"ה עוזר לדיינים להוציא דין אמת. ובבית משפט אין את אלוקים שניצב בעדתם. השופט פוסק לפי ראות עינו – עין גשמית. ואילו אנו דנים לפי עין התורה – תורת אמת.

בית דין לא כותבים כתב סירוב למי שלא רוצה להופיע. בארץ ישראל יש חוק שאוסר להוציא כתב סירוב. ומלבד זאת בית דין לא ממהר להוציא כתב סירוב. אם הצדדים לא רוצים לדון בבית דין שיפנו לערכאות, בית דין לא אמור לרדוף אחריהם.

כאשר הצדדים הגיעו לדון בבית דין, בית דין הרי הצדדים חותמים על שטר בוררות, ובזה יש תוקף לבית דין שיוכלו לאכוף את הפסק דין, ושום צד לא יוכל לסרב לפסק בית הדין.

אנו מתפללים שלושה פעמים בכל יום השיבה שופטינו כבראשונה, שהשופטים יהיו לפי הלכה, ולא לפי חוקי הגויים.

כאשר יש דין למטה, אין דין למעלה. וכאשר אין דין למטה, יש דין למעלה. אדם שמערים ומתחמק למדון, או שהולך לדון בערכאות, ששם אין זה דין כלל, הרי הוא מעורר עליו דין משמים. ירחם השם. אבל אדם שמגיע לדון בבית דין למטה, מונע מעצמו שלא ידונו אותו בשמים.

בעלון המשפט גליון מספר 88 התבאר בעריכות מה נקרא בית משפט, ומה נקרא קיבלו עליהם רועי בקר, מתי חל האיסור ומתי לא. וכן בבית דין לעבודה שיש להם כוח של שופט חל איסור לפנות לשם.

בהצלחה רבה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל