לתרומות לחץ כאן

בטל הטעם לא בטלה התקנה

שאלה:

שלום! רציתי לשאול כשתקנו חז"ל תקנות מטעם מסוים הרבה פעמים כשהטעם היום לא קיים עדיין ממשיכים לנהוג לפי התקנה אך לפעמים לא, מה הכלל בזה?

תשובה:

שלום וברכה

בנוגע לשאלה ששאלת, יש להבדיל בין דברים שבאמת תלויים במציאות כמו לגבי הריגת כינים בשבת שחכמים ביארו את טעמם, שהכינים אינם פרים ורבים, אין כאן תקנה של חכמים אלא פשוט הסקת מסקנה על פי מציאות מסוימת, ולפי זה דנו הפוסקים לגבי כינים בזמנינו שכן פרים ורבים ויש ביצים וכו’, האם זה בכלל דבריהם או לא, הפחד יצחק נקט בפשיטות לאסור, ובלב חיים ח”ג סי’ יז מיקל בזה וגם בין פוסקי זמנינו יש בזה מחלוקת הלכה למעשה כמבואר בארחות שבת פרק יד סעי’ ל בהערה שם, ויסוד המחלוקת הוא, האם פריה ורביה שאינה נכרת לעין וזה נראה כאילו נעשה מעצמו זה בכלל דבריהם, או שאכן הכינים המצויות לנו אינן אלו שדיברו עליהם חז”ל. לעומת זאת יש דברים שבהם חכמים גזרו תקנות, ואמרו טעם שאינו מתאים כיום, שבזה אמרו אף שבטל הטעם לא בטלה התקנה, ראה כאן בהרחבה בטעם דין זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל