לתרומות לחץ כאן

הלנת המת

שאלה:

בס"ד שלום הרב! רציתי לדעת על איסור לא תלין (הלנת המת) הכוונה שעד שלושה ימים אפשר להשאיר את הגוף מחוץ לקבורה?

תשובה:

שלום וברכה

הדין שלא להלין את המת ענינו שיש חיוב לקוברו באותו היום בו נפטר, ויש סוברים שאם נפטר ביום חובה לקוברו לפני שקיעת החמה, איסור הלנה הוא בעצם שלא יעבור עליו לילה, ראה בענין זה שו"ע סי' שנז על פי הגמרא בסנהדרין מו א, ויש אומרים שאיסור ההלנה הוא רק כשמשהה אותו עד הבוקר, ראה השיטות בזה בפתחי תשובה שם ס"ק א. אלא שמותר להלין את המת כאשר ההשתהות היא משום כבודו, כגון שלא הספיקו להכין תכריכים או ספדנים או כדי שיבואו קרוביו, בירושלים היתה הקפדה מיוחדת בענין זה שגם כדי להרבות בכבודו לא מלינים. מה שידוע לך משלושה ימים הוא כנראה זאת שבימי קדם קביעת רגע המוות היתה קשה, לא היה מיכשור שידע לקבוע זאת, ולכן היו שנהגו להמתין שלושה ימים מהפטירה.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לגבי הלנת המת בירושלים
    מה מוגדר כיום כירושלים
    האם עין כרם , הר הצופים, שערי צדק, או כל תאונה חלילה וכדומה בה מת אדם באיזור י-ם מוגדר כירושלים?

  2. בכל ירושלים החדשה היום מנהגי הקבורה הם לפי מנהג ירושלים בכל הפרטים, רק שוב, כאשר ההלנה היא לכבוד המת, אין איסור. ואגב, על פי סוד אף פעם ההשתהות לא טובה לנשמת המת, ידועה צוואתו המפורסמת של הגראי"ל שטיינמן להקבר תוך שש שעות מהפטירה, זה היה מבצע של ממש בזמנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל