לתרומות לחץ כאן

האם חייב להפסיד ממון לצורך תפילה בציבור?

שאלה:

אני רוצה לנסוע לחתונה של בן חבר שלי ללונדון, אך הטיסה הזולה יגרום לי שלכאורה לא יהיה לי מנין לשחרית ואצטרך להתפלל ביחידות בשדה תעופה באתונה, לעומת זאת אני יכול להתפלל במנין אך זה יעלה לי בעוד מאה דולר בערך, האם עלי להוסיף או שאין חיוב

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה זה נחשב כמו הפסד ממון שאין חיוב להפסיד לצורך תפילה בציבור. אבל כמובן אם תפסיד את הממון הזה, תבורך.

מקורות:

משנה ברורה סימן צ ס"ק כט:

אם הוא אונס ממון שמחמת השתדלותו להתפלל עם הצבור יבוא לידי הפסד יכול להתפלל בביתו ביחיד או בבהכ"נ בלא צבור אבל משום מניעת ריוח לא ימנע מלהתפלל עם הצבור דחילוק יש בין מניעת ריוח לבין הפסד מכיסו וכ"כ בשם יעקב והעיד על הגאון מוה' זלמן מירל"ש אב"ד דק"ק האמבורג שפעם אחת הלך לבהכ"נ מעוטף בטלית ותפילין כדרכו ופגע בו אדם אחד שהיה לו למכור אבנים טובות ורצה שילך עמו לביתו והגאון השיב לו שימתין עד שיבוא מבהכנ"ס ובתוך כך מכרן לאחר והאחר הרויח בהם כמה אלפים ר"ט ושמח הגאון שמחה גדולה שהשליך מנגד ממון רב עבור תפלת צבור [מגן גבורים] וכ"כ בספר אליהו רבא בשם תשובת ב"י דיש לקנוס האנשים שמונעים לילך לבהכ"נ משום שעוסקין בתורה או משום שמשתכרין ממון. 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ילמדנו רבינו. גם אם אין חיוב בכך אך אדם שמוציא סכום מסויים על טיולים ותענוגות – האם לא תהיה עליו תביעה מדוע לא הוציא עוד מאה דולר בשביל הרויח מצוה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל