לתרומות לחץ כאן

נזק צינור של המזגן שמפריע לשכן

שאלה:

שלום הרבנים קנינו דירה לפני שנתיים והשוכר הקודם (ששכר לבעל בית הקודם) תוקן שם מזגן. כשקנינו ביקשנו מהמוכר שיסדר לנו שהמזגן יישאר וכך היה, ששילם לשוכר על המזגן ונשאר אצלנו. לפני חודש בא אלי שכן שלמטה בבניין ואמר לי שהוא מצטער אבל המזגן איך שהוא מתוקן מפריע לו בגלל שהצינור ממנו יוצאים המים הוא בצד של הבניין (הוא טוען שבעיקרון היה צריך להתקין את המזגן על הגג ולא מן הצד, כך שהמים יפלו על הגג ולא יזיקו) ועכשיו המים נופלים בחצירו וגורמים שם לאי נעימות להיכנס למחסן שם וגם גורם ללכלוכים…אז הוא טוען שאני צריך להתקין אותו מחדש על הגג. האם הוא כן צודק? תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

השכן שקבע את המזגן והמזגן היה מונח תקופה שהלה ראה ושתק, נחשב שהחזיק במקום למזגן, ולא ניתן לחייב את המזגן שיפנה את המזגן. אלא שאם לא תהיה הפרעה מיוחדת להעביר את המזגן יוכל השכן שטוען להסיר את המזגן שהוא יסיר את המזגן על חשבונו ויעבירו לגג. אך בתנאי שאין הפרעה שהמזגן יעבור למקום אחר, וגם שהוצאות העברה תהיה על חשבונו.

בהצלחה.

מקורות:

השכן שקבע את המזגן מחוץ לביתו – יש לו חזקת תשמישים על המקום. ולכן לא ניתן לדרוש ממנו להסיר את המזגן. ונחלקו הפוסקים האם לחזקת תשמישים נעשה מוחזק מיד – כשהשני ראה ושתק. או שצריך חזקה של ג' שנים וטענה שקיבל רשות. לדעת מרן השו"ע (חו"מ סימן קנג סעיף ב) מיד ראה השכן ולא מחה, יש חזקת תשמישים למשתמש. ולדעת הרמ"א לא נעשה מוחזק עד שיעבור עליו ג' שנים, וגם צריך שיטען שקיבל רשות והקנו לו את המקום להשתמש.

וז"ל שולחן ערוך חושן משפט הלכות נזקי שכנים סימן קנג סעיף ב:
הוציא את הזיז ולא מיחה בו בעל החצר, לאלתר הרי החזיק בעל הזיז. ומשתמש בו ומונע בעל החצר להשתמש בו) (טור סע"ב). הגה: וי"א דכל חזקות אלו בעינן ג' שנים, וכל שלא החזיק ג' שנים יכול למחות. וכן בעינן שיבא בטענה, כמו בחזקת קרקע (טור בשם ר"ת והרא"ש), וכמו שנתבאר לעיל בסימן קמ"ו סעיף ט'.

על כן לדעת מרן השו"ע מיד שהתקין את המזגן, ולא מחה השכן, לא יכול למחות. ולדעת הרמ"א צריך שיעבור ג' שנים וטענה שקנה. אמנם באדם שקנה את הדירה, גם לדעת הרמ"א אין צריך טענה שקנה, ואם יש ג' שנים טענינן לקונה שהיה כאן קניין. ולכן באדם שקנה בית והיה למוכר חזקת תשמשים, טוענים ללוקח שהיה קניין. ודי בג' שנים בלבד.

ההלכה שטענינן ללוקח הובא בשולחן ערוך חושן משפט הלכות חזקת קרקעות סימן קמו סעיף י:
הבא מחמת ירושה, שטוען: אני ירשתי ממורישי, אינו צריך טענה אחרת. הגה: ודין לוקח ובעל חוב שגבה קרקע, כדין יורש (הרא"ש סוף כלל צ"ח), ואין המוכר או הלוה נאמנים לומר שהקרקע לא היתה שלהם (הרא"ש כלל צ"ט סימן ד'), ובלבד שיביא עדים שדר בה המוריש או נשתמש בה אפילו יום א', וכיון שאכלה הוא ג' שנים מחמת מורישו, מעמידין אותו בידו. וה"ה אם החזיק המוריש ג' שנים (טור), אף על פי שהוא לא דר בה כלל (ב"י).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל