לתרומות לחץ כאן

סיפור חוויות מסעירות אשה לבעלה הכולל לשון הרע

שאלה:

שלום רב אשה שאחותה עוברת תהליך גירושין סוער מאוד, והמשפחה נחלצת לעזרתה, האם מותר לה לספר לבעלה את הקורות המתחדשות שבחלקן הגדול זה לשון הרע על הבעל איך שעושה דברים שלא כהוגן.

תשובה:

שלום רב,

כתב החפץ חיים כלל י' סי"ד בהגה"ה: ואפשר דהוא הדין אם כונתו בסיפורו להפג את דאגתו מליבו, הוי כמכוין לתועלת על להבא, אך שיזהר שלא יחסרו שאר הפרטים שבסעיף זה. וכוונתו לכל התנאים שחייבים לשמור עליהם גם כאשר מותר לספר לשון הרע. 

יחד עם זה, לעניות דעתי במקרה זה אסור. גם משום שלא נראה לי שאפשר לקיים את הכלל הבסיסי "שלא יגדיל את העוולה יותר ממה שהוא". משום שבדרך כלל כאשר מתקיים תהליך גירושין קשה, ישנם הבטים רבים משמעויות שונות. שהאישה מטבע הדברים מזהה עם אחותה, ולכן מעשי הבעל נראים שהם "שלא כהוגן" ובעצם אם היא תבין ותשמע גם את הצד השני פתאם היא תראה שהדברים הם לא בדיוק כך. 

אתן לך דוגמה: נניח שגם אחותה של הבעל שואלת את אותה השאלה בדיוק, האם מותר לה לספר לבעלה את מה שאשתו מעוללת לו?! שהרי כפי שאתה אומר "תהליך גירושין סוער מאוד" בדרך כלל נעשים דברים משני הצדדים, וכל צד בטוח בצדקתו. אז מי מאותן נשים נכשל בלשון הרע? הרי לא יתכן שלשתיהן מותר לספר לבעליהן, ואף אחד מהן לא נכשלה. משום שאם הצדק עם מעשי הבעל, אחות האישה נכשלה, ואם הצדק עם הצד השני, הצד השני נכשל. לכן, העיצה היעוצה היא להתרחק כמה שניתן מהמצב הזה, לנסות להרגיע את האישה המתגרשת ולעזור לה אבל לא מעבר לכך. קשה, אבל זה מה שצריך.

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ברצוני להעיר, שפעמים רבות שמיעת הדברים באה לתועלת, בהיות אחותה זקוקה לעזרה ותמיכה, ובלא ידיעת הבעל פעולות רבות יראו בעיניו כלא מוצדקות או מיותרות, וכן הוא עצמו לא יחפוץ כל כך לעזור, וכן עצם העובדה שכל המשפחה שותפה עמה בפרשיה, ועוזרת לה ככל יכולתה מביא הרבה מאוד תועלת ויציבות נפשית.

    ולגבי עיקר תשובתכם – מה שכתבתם בענין שלא יגדיל את העוולה, הדרישה איננה שלא יגדיל את העוולה יותר ממה שהיא במציאות, כי תמיד יש שני צדדים והוא באחד מהם, ולכן שני נשים שהתקוטטו ובערב יספרו לבעליהם על הקטטה לא יעברו על איסור לשוה"ר, כי שניהם סיפרו לצורך הפגת המתח והכעס, והתנאי הוא רק שלא יגדיל את העוולה יותר מ*העובדות* שהוא יודע, כלפי הפרשנות מוטל על כל אחד לזכור שיש צד שני.
    נ.ב. במקרה דנן, אוכל רק להוסיף, שהפסיכולוג המטפל בבעל היפר קוד אתי של שמירת החסיון והתקשר לאשה לספר לה על התכניות הזדוניות של בעלה כנגדה ולהזהירה מזה, כך שדי ברור מי כאן הלא הוגן…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל