לתרומות לחץ כאן

פרס הצטיינות שהובטח לתלמידים

שאלה:

מעשה בת"ת שרצה להעניק לתלמידים כרטיס מתנה נטען. בשל כמה סבות, יצא בסופו של דבר שהת"ת קיבל עבור כל תלמיד 2 כרטיסים, על אותו חשבון, עם סנכרון ביניהם דהיינו, שאם הטענו לילד 100 ש"ח בכרטיס, והוא השתמש ב50 מתוכם, ירד הכסף גם מהכרטיס השני. כאילו 2 ברזים לחבית אחת. התלמידים קיבל ורק כרטיס אחד, והעותק השני נשאר בת"ת עכשיו התברר בת"ת שישנם מספר תלמידים שלמדו לפני כמה וכמה שנים וקיבלו את הכרטיס בצורה הנ"ל, שלא השתמשו בכרטיס, או שהשתמשו רק בחלק. והשכפול של הכרטיס נמצא במוסד. האם אפשר לומר שהתלמיד כבר התייאש מהכרטיס, או שאולי צריך ליידע אותו שיש כרטיס נוסף שהוא יכול לממש את הזכות שאיבד. ואם לא צריך ליידע את התלמיד, האם הכרטיס שייך למוסד או שהוא הפקר? תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

פרס הצטיינות שהובטח לילדים שייך לתלמידים. ואם הבטיחו לתלמיד פרס על הצטיינותו – חייבים לתת לו את הפרס. ויתכן שחל חובה לשלם לקטן מדאורייתא. על כן יש ליידע את התלמידים שהפרס שלהם נשאר במוסד. 

הפרס לא נעשה הפקר ולא של המוסד. אם המוסד לא העניק את הפרס הפרס ל המוסד וחייב לשלם לתלמידים. ואם כבר העניק את הפרס והפרס הגיע ליד המוסד, המוסד נעשה שומר עבור הקטן וחייבים להשיב לקטן את הפרס.

בהצלחה.

מקורות:

אדם שהבטיח לקטן פרס אם ילמד, או אם יצטיין בבחינות, בפשטות חל על כך דין של שכירות פועלים (ראה קצות סימן פא ס"ק ד ונתיבות שם ס"ק ב אם הבטיח לאדם שכר כאשר הפעולה לטובת השכיר, כגון שב בסוכה ואשלם לך. ונראה שבקטן שאינו חייב ללמוד ולא מחויב להצליח למרות שזה לטובתו יתכן ולכו"ע יחול דין שכירות פועלים.) ובשירות פועלים לקטן כתוב התוספות שזכה הקטן במעות מדאורייתא, למרות שבדרכים אחרים אין זכייה לקטן. ולכן פרס שהובטח לקטנים זכה הקטן בפרס, ואם עדיין לא פרעו את החוב חל חובה לשלם לו. וכמו כן חל איסור של ביומו תתן שכרו ובל תלין. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. התלמיד קיבל את הפרס, הביאו לו כרטיס מתנה טעון, והוא לא השתמש בו, וכנראה נאבד לו.
    האם צריך ליידע אותו שיש עותק של הכרטיס בידי המוסד?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל