לתרומות לחץ כאן

הפרעות ורעשים לשכנים מילדים בבית

שאלה:

שלום לרבנים, אדם שיש לו שכנים קומה תחתיו שהם רגישים לרעשים, או מבוגרים. והוא עצמו יש לו ילדים קטנים וכל רעש ומשחקים בבית זה מפריע להם, הם עולים מתלוננים שזה מאוד מפריע. (אנחנו יודעים שזה מצער אותם) מצד אחד הילדים ילדים (ועוד רובם בנים) והם עושים רעש מצד שני אנחנו לא יכולים כל היום להיות במצב שקט. (הם מתלוננים בעיקר על שעות הצהריים והערב 19:30 ומעלה ובשבתות)

תשובה:

שלום וברכה,

נחלקו הפוסקים האם ניתן למחות ברעש שהאדם עושה בתוך ביתו. לדעת המחבר יכול למחות כל עוד לא החזיק השכן לעשות רעש בביתו. והרמ"א חולק וסובר שעל רעש שעושה אדם בתוך ביתו אין אפשרות לעכב בעדו. וע"ז הביא הרמ"א את תשובת הריב"ש שאם השכן חולה ומזיק לו הרעש יכול למחות. ועל דברי הריב"ש אלו כתב החזו"א שכל זה רק ברעש של פטיש ומלאכה, אבל ברעש של ילדים לעולם לא ניתן למחות גם בחולים ומבוגרים.

הרי לנו שרעש טבעי של ילדים לא ניתן למחות כלל. ומעבר להלכה גם למוסריות אין לגעור בילד שמרעיש בצורה טבעית. ילד לא אמור להיות דומם. ולא מגדלים ילדים בצורה קפדנית על חשבון רעש של שכנים.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן קנו סעיף ב. חזו"א סימן יג ס"ק יא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. זה למעשה דילמה מצד א' אכן יש לגדל ילדים בצורה בריאה ולא ניתן לשגע אותם עם הרעש שהם מקימים אך מצד שני איך אם כן ניתן לחנך אותם להקפיד על צער הזולת ולא להפריע?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל