שאלה:
האם יש בעיה של בישול נכרים כשגוי מכין חביתה? כשגוי מכין הרבה דברים בנפרד (מסעדה וכדו') וחלקם יש בהם בעיה של בישול נכרים האם הכל הופך לבעייתי משום הבליעות של הכלי?
תשובה:
שלום רב
1. גם בביצים יש איסור בישולי גויים כיון שנאכלים חי רק על ידי הדחק ממש.
2. בודאי הבליעות אוסרות כמו מאכלות אסורות.
הערת אגב, במסעדה שאינה מפקחת על הענין זה יש עוד הרבה מאוד בעיות כשרות אחרות…
מקורות:
1. בשולחן ערוך סי’ קי”ג סי”ד נפסק שביצה אסורה בבישולי נכרים מפני שראויה לאכילה רק על ידי דחק גדול כמו שכתב הט”ז שם, והיינו כדעת אביי בעבודה זרה לח,ב. ומה שהגויים שותים את זה בתוך משקאות שלהם אין זה הופך להיות נאכל חי, כיון שאצל כל הישראלים שם זה עדיין נחשב בישול ואינו נאכל חי ולכן זה אסור עד שיהיו רגילים גם היהודים לשתות ביצה חיה, ומה שדרך לשתותו רק בתערובת אין זה נפק”מ לענין זה, כמו זנגוויל שכתב המ”ב סי’ ר”ג ס”ק י”א שכיון שנאכל חי בתערובת צוקר נחשב שנאכל חי.
2. יש להכשיר את הכלים, ראה שו”ע יו”ד סי’ קיג סעי’ טז.
למיטב ידעתי והבנתי ברוב המקומות שמוכרים אוכל מבושל מדובר בבישול ישראל לפי שיטת הרמ"א דבר שמהווה בעיה לספרדי לאכול מחוץ לבית או לקנות ארוחה מוכנה.
נכון והתריע על כך רבות הגרב"צ אבא שאול זצ"ל כמובא בהקדמת תשובותיו חלק ב, הגר"ע יוסף הקל בזה כאשר בעל המסעדה יהודי משום ספק ספקא, ועל כך חלק הגרב"צ בתוקף עיין שם.
האם זה נכון שבנקודה הזאת הגר"א פסק כשיטת הב"י?
לא הבנתי למה כוונתך.
השאר תגובה