לתרומות לחץ כאן

ביעור וחילול מעשרות

שאלה:

שלום וברכה. מצאנו מטבע של חמישה שקלים שבעבר ( לפני כמה שנים) פדינו עליו מעשרות (אנו לא יודעים כמה מתוכו הוא מעשרות). אנו רוצים לעשות בו ביעור מעשרות. איך לעשות את זה (גם האם צריך כנגד כל החמש או שדי כנגד פרוטה)? תודה.

תשובה:

שלום וברכה

הדרך הטובה ביותר לבער את המעשרות היא פשוט לאבד את המטבע הזו, להשליך אותה לביוב או לאבד את צורתה. אם רוצים לחלל אותה על מטבע אחרת קטנה יותר, בשווי פרוטה, זה אפשרי רק אם עוד לא הגיע זמן הביעור, אבל אם עבר זמן הביעור נחלקו בזה הפוסקים, בשער המלך מאכלות אסורות פ"י הל' טז כתב שזה נאסר וממילא גם לא מועיל פדיון, וכן פסק הגרש"ז אויערבך בשו"ת מנחת שלמה סי' סה וסי' עא אות ל, אמנם החזון איש דמאי סי' ב ס"ק ז הקל בזה והתיר לפדות. אולם ודאי אין להכנס בחשש כזה בשביל כל כך מעט כסף, לכן תאבדו את המטבע הזו ותקיימו בכך את המצוה. אם לא עבר זמן הביעור, ניתן לפדות על מטבע של עשר אג' ואותה לאבד.

לגבי חילול מטבע על פרי שוב נחלקו הדעות בזמנינו: בשו"ת הלכות קטנות ח"ב סי' קמג כתב שזה אפשרי וכן נהגו בחלק מהקהילות, אולם בחזון איש דמאי סי' ג' ס"ק י החמיר בזה כיון שאינם נאכלים, והביא ראיות לדבריו, לכן עדיף שלא לעשות זאת.

חודש טוב ומבורך.

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל