לתרומות לחץ כאן

השקעות בחברות שמשקיעים בחברות שיש בהם איסורי תורה

שאלה:

שלום וכל טוב. האם יש הגבלה הלכתית בהשקעה בבית השקעות שלא מקפיד לעבוד עם חברות שיש להן היתר עסקא? תודה ויישר כח

תשובה:

שלום וברכה,

השקעה בחברה שמשקיעה בדברים אסורים, יש בזה שתי אופנים. א. בהשקעה בחברה או בבנק, שהמשקיע מקבל קרן פלוס ריבית לפי מה שהתנו. ורווח שיקבל המשקיע לא תלוי ברווחים ובהפסדים שתהיה לחברה. בהשקעה בחברה כזו אין איסור – אם למשקיע יש היתר עסקה מול חברת ההשקעות או מול הבנק.

כיום ישנם חברות השקעות (השקעות בחברת ביטוחים וכדו') שמקבלים כסף ממשקיעים רבים, והרווח וההפסד לפי הרווחים וההפסדים של החברת השקעות. דהיינו אם יהיו הרבה רווחים, יקבלו המשקיעים רווחים גבוהים, ואם יהיו הפסדים, הלקוחות יפסידו את כספם. והחברת השקעות הינם כשליח שמשקיעים עבור הלקוחות ולוקחים לעצמם שכר ניהול בלבד. בסוג כזה של השקעה רבים מהפוסקים אסרו, אם ההשקעות נעשות בחברות שיש בהם איסורי ריבית או איסורים אחרים, מאחר והחברת השקעות הינם כשליח של הלקוחות בלבד. אמנם דעת מרן הרב אלישיב להקל גם בצורה כזו של השקעה, (מרן הגרי"ש אלישיב סובר שאין שליחות אלא קני על מנת להקנות). אך גם הרב אלישיב זצ"ל היה אומר שראוי להשקיע בחברה שמשקיע במקומות מותרים, ולכן ראוי להשקיע במסלולי הלכה, אך המיקל יש לו על מה לסמוך.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ת מהרי"ט ח"א סימן קטז. והביא דבריו הגאון רע"א בהגהותיו לשו"ע יו"ד סימן קס סעיף יח.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. האם לא נגענו פה (במקרה ב) ב"אין שליח לדבר עבירה" ומימלא מה שהחברה השקיעה בצורה אסורה זה חסק שלם ולא של המשקיע?

  2. תודה.
    מה יהיה הדין לגבי חברה שמנהלת את ההשקעות דרך החשבון האישי שלי? כלומר, הן קיבלו הכשרה לניהול החשבון ודרך החשבון האישי שלי הן סוחרות במניות?

  3. לפי דעת מרן הרב אלישיב יש להקל גם בזה. הרב אלישיב סובר שאם החברה היא מחליטה היכן להשקיע, אין זו שליחות אלא קני על מנת להקנות. ואין בזה שליחות מאחר ואין ביד המשלח לאסור או להחליט היכן להשקיע, וסוג כזה של נתינת רשות אינה שליחות אלא הקנאה לצורך השקעה. אמנם כאשר כתבנו שראוי להשקיע במסלולי הלכה גם לדעת מרן הגרי"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל