לתרומות לחץ כאן

מוכרת זיכתה אותי בהנחה ללא רשות המעבידה

שאלה:

שלום, קניתי מוצרים בחנות של רשת גדולה, נהוג שם שאם לקוחה מחליטה לקנות מוצר אז העובדת בחנות שנתנה לה שרות מדביקה עליו מדבקה – וכך כשהלקוחה משלמת בקופה נרשם גם הנתון של מי ששרתה אותה (ולכן יש לאותה עובדת נותנת השרות חלק בכך שהמוצר נרכש), אני מניחה שזה נותן לה איזה בונוסים וכדו', מה שקרה זה שכשבאתי לחשב כמה יעלו לי המוצרים התברר לעובדת החנות ולי שלא אוכל לקבל את ההנחות שנרשמו עליהם – כי זה מגיע רק למי שיש לה חברות מועדון (ולי אין), אבל העובדת כנראה רצתה שבכל זאת אקנה והחליטה לתת לי את ההנחות על אף שלא מגיעות לי, היא אמרה לי 'אל תגידי כלום' או משהו דומה לזה וניגשה איתי לקופאית ואמרה לה משהו כמו 'תעזרי לה בבקשה' וזה רמז שתיתן לי את ההנחות – אני לא הייתי מעוניינת לעשות משהו שאסור, אבל לא ידעתי באותם רגעים מה לעשות, ואמרתי לקופאית שאני לא רוצה לעשות משהו שהוא לא בסדר, אבל היא אמרה שזה בסדר, שאלתי אותה כמה זה עולה לרכוש חברות מועדון ואמרה 50 ש"ח לחברות לשנה, אז לא עשיתי כלום והקניה בוצעה. עכשיו אני חושבת שכדי לתקן את המצב – אגש שוב לרשת הזאת (לא נראה לי שזה משנה לאיזה סניף) וארכוש חברות מועדון. האם עלי לעשות כך ?

תשובה:

שלום וברכה,

עובדת שמזכה את הלקוחות בהנחה קטנה, או מזכה אותה בהנחה כחבר מועדון, גם כשאין ללקוח כרטיס חבר, אין הלקוח צריך לחשוש מגזל, יתכן והמוכרת בחנות עושה זאת ברשות המעביד, ומשתלם להם לעשות כך כדי להרוויח לקוחות. אמנם במקרה שלך שהעובדת אמרה לא 'אל תגידי כלום' יש מקום לחשוש שהעובדת עושה פעולות שלא ברשות, ויש בזה איסור גזל. על כן יש עלייך לפנות להנהלת הרשת ולספר להם את הדברים ולשאול אותם האם את רשאית להנחה. או לעשות כרטיס חבר, או להשלים את מחיר הקנייה כאילו היה ללא הנחה.

בהצלחה.

מקורות:

בשולחן ערוך חו"מ סימן שנח מבואר אימתי מותר לקנות מעובד שעוסק במלאכת המעסיק, ואימתי אסור. וכתוב שם בסעיף ג ובסעיף ה שאם המוכר אומר ללקוח הטמן, לעולם אסור לקנות ממנו, שחזקה שגונב מהמעסיק, ולכן מבקש מהקונה להטמין. וה"ה בעובדת בחנות שאומרת ללקוחה לא להגיד כלום שיש כאן חשש גזל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל