לתרומות לחץ כאן

ייחוד בעת טיפול בזקנים בביתם

שאלה:

שלום רב, אני עובד סוציאלי שעובד בחברת סיעוד, כחלק מהעבודה אני מספק למטופלים קשישים (מגיל 62 ומעלה) שזקוקים לכך, מטפלות שיעזרו להם, שאלתי היא כזאת: א. האם יש בעיה של ייחוד במקרים אלו? (יש מקרים שמטופלים נועלים את ביתם בזמן הטיפול ויש שלא, לי אין שליטה על זה) ב. יש מקרים שמטופלים זקוקים לעזרה ברחצה או בטיפול אחר שמצריך נגיעה במטופל, יש איסור בזה? תודה.

תשובה:

שלום וברכה

בהחלט יש בעיה של יחוד כאשר הזקן נועל את הדלת כשהמטפלת בבית, יש לפעמים היתר של בעלה בעיר זה כבר תלוי בנסיבות, אבל אפילו זקן שכבר אין לו כח גברא יש איתו בעיה של יחוד כמו שכתבנו בהרחבה כאן. לכן ודאי יש לשאוף גם משום איסור יחוד וגם סתם מטעמי צניעות, להביא מטפל לגבר ומטפלת לאשה, ולא לשלוח אשה לאיש. אבל אינני יכול לקבוע ברורות שאסור לך לעשות זאת, כלומר, הרי עצם הטיפול אינו אסור, זה לא מגע של חיבה, ולגבי היחוד זו בעצם בחירה שלהם האם לנעול את הדלת, זה לא באחריותך לדאוג לכך שזה לא יקרה, לכן אין לך לכאורה איסור לשלוח את המטפלת לשם, אבל ודאי יש לשאוף שלא יבוא מכשול על ידך ובגרמתך, ויש לנסות לשלוח מטפל גבר, או במידת האפשר לציין באוזני המטפלת שעל פי ההלכה אסור לנעול את הדלת כאשר היא מטפלת באותו זקן. במידה ויש בבית הזקן מצלמות אבטחה [מצוי מאוד בבתי זקנים] העסק הרבה יותר קל, כיון שניתן לצפות בנעשה וזה מונע איסור יחוד [כמובן במידה והמצלמות מכסות את הבית], ראה בענין זה מה שכתבנו כאן

בהצלחה רבה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה המהירה,
    א.לגבי רחצה- אם מדובר הזקן שזקוק לכך אז מותר למטפלת לרחוץ אותו?
    ב. ישנם מקרים שלא אני מחליט אם לצוות בין מטופל למטפלת או ההיפך, אך נדרש ממני לקחת את המטפלת למטופל ולסייע בקליטתה אצל המטופל, או מקרים שהמשפחה או המטופל מתעקשים על מטפלת ולא מטפל, האם הדין שונה כאן?
    ג. אני מבין מהרב שזה לא "חלק", האם הרב ממליץ להחליף עבודה? ואם כן האם אפשר להמשיך עד שאמצא עובדה מתאימה?
    תודה רבה

  2. 1. מותר, כפי שציינו זה לא מגע של חיבה.
    2. אני אומר שוב, זו בחירה שלהם אם לנעול את הדלת, אתה יכול רק להשתדל, אין לך אחריות למעשיהם.
    3. אינני יודע מה זה לא חלק, שאלות של הרגשה שאינם הלכה ממש יש לשאול לגדול בתורה לא לקטן כמוני… מן הדין אין לך איסור בדבר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל